Je kan gerust stellen dat de huidige coronacrisis ons dagelijkse leven volledig overhoop heeft gehaald. Veel bedrijven werden genoodzaakt om tijdelijk het werk neer te leggen en ook ons sociale leven werd voorlopig op pauze gezet. De impact van deze strikte maatregelen op onze maatschappij is onmiskenbaar. Maar hoe groot is deze impact nu juist voor de marketing- en communicatiewereld?
‘Never waste a good crisis’
Het is een feit dat wanneer het economisch tegenzit, veel ondernemingen de neiging hebben om fors te bezuinigen op hun media- en communicatiebudgetten. Velen zien dit als een evidente kwestie, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. ‘Never waste a good crisis’, misschien wel één van de meest gekende quotes van Winston Churchill. Elk nadeel heeft tenslotte zijn voordeel, zelfs in moeilijke tijden.
Vaak worden mediacampagnes gewoonweg stopgezet in tijden van recessie, met als gevolg dat de heropstart veel zwaarder is dan voor bedrijven die zijn blijven investeren in hun reclame.
Toch is het resultaat van het beëindigen van deze reclamecampagnes op korte termijn niet meteen voelbaar. Het is pas op langere termijn dat de brand awareness stilaan afneemt bij de klant. Door het gebrek aan nieuwe campagnes, verdwijnt je bedrijf dus geleidelijk uit het geheugen van de klant. Ook is dit effect duidelijk merkbaar in je marktaandeel, dat stagneert of zelfs afneemt. Een afname van je marktaandeel kan nefaste gevolgen hebben voor je bedrijf, aangezien het een erg traag en moeizaam proces is om je positie binnen je markt terug te veroveren.
Hou je share-of-voice in de gaten
Om deze daling in je marktpositie te voorkomen, is het erg belangrijk om je share-of-voice stabiel te houden. Je share-of-voice is het aandeel dat je bedrijf met zijn advertenties inneemt ten opzichte van het totaal aantal advertenties binnen hetzelfde segment. Het is dus één van de belangrijke indicatoren om je aandeel in je eigen markt te meten. Het monitoren van de reclamebestedingen van je concurrentie kan dus ook erg interessant zijn. De kans dat zij hun budgetten zullen terugschroeven is namelijk reëel!
‘Niemand weet hoever deze crisis zal reiken’, zegt analist Stefaan Casteleyn van Vermogensbeheer. ‘Maar het is niet uitgesloten dat we binnen een jaar tot de conclusie komen dat de crash van maart 2020 de koopgelegenheid van een generatie was’.
Door de verminderde aanwezigheid van je concurrentie kan het bovendien net erg interessant zijn om méér te adverteren in tijden van crisis. Je reclamecampagnes zullen niet alleen doeltreffender zijn, je zal ook als adverteerder meer opvallen. Als kers op de taart is deze investering erg gunstig voor je marktaandeel én verkoop, zelfs als de crisis is overgewaaid.
Wees beschikbaar voor je klanten
Zelfs wanneer de opgelegde maatregelen persoonlijk contact verbieden, is het van essentieel belang dat je communicatie met je klanten warm houdt. Zo laat je zien aan je klanten dat je ook klaar staat voor hen in moeilijkere periodes. Dat schept een vertrouwensband én zorgt voor een positieve imagoboost!
Bovendien blijf je zo ook meer hangen in hun geheugen. Deze top-of-mind positie is ontzettend waardevol voor jouw bedrijf en brengt talloze voordelen met zich mee, zowel tijdens als na de crisis.
Creatieve content is key
In een periode zoals nu, waarin het grootste deel van de bevolking thuis werkt en leeft, durft de verveling al wel eens de kop op steken. Nooit eerder was er zo’n drang naar (online) entertainment. Luister dus naar deze behoefte en speel er zo goed mogelijk op in. Met de nodige dosis creativiteit en oplossingsgerichtheid, creëer je in no time boeiende content die enorm geapprecieerd wordt door je doelgroep.
Ook al is het een onzekere tijd voor vele bedrijven, het is toch enorm belangrijk dat je blijft vooruit denken. Blijf dus voldoende communiceren en begin al met het maken van concrete plannen met het oog op de toekomst. Zo sta je sterker in je schoenen wanneer deze crisis ten einde is en kan je des te makkelijker de draad terug oppikken, ook al staan je diensten momenteel misschien op een laag pitje.
Conclusie
Ook al kan het klinken als een niet-evidente kwestie, toch is het erg verstandig om je reclame investeringen voort te zetten in financieel onzekere periodes. Deze investering is niet enkel gunstig in deze periode zelf, ook pluk je hier als bedrijf de vruchten van als deze crisis voorbij is. Door te bezuinigen zal je als bedrijf snel de gevolgen voelen en achter beginnen lopen op je concurrentie.
Wees je concurrentie dus te slim af met een goed uitgebouwde mediastrategie en een optimistische mindset en geef vandaag nog een positieve draai aan deze crisis.
Veel succes!