Als we de nieuwe hype mogen geloven, is TikTok met zijn 795 miljoen gebruikers wereldwijd, het volgende sociale medium dat zo groot zal worden als Instagram, Facebook en Snapchat. Is jouw doelgroep jonger dan 20 jaar? Dan kan het interessant zijn om het immens populaire TikTok te integreren in jouw sociale media strategie. Zo ben je je concurrentie weer een stapje voor!
TikTok in het kort
TikTok is een app (voor zowel iOS als Android) waar je 15-seconden durende filmpjes mee kan opnemen en delen met je netwerk. Op papier lijkt de app niet erg anders dan andere sociale media. Het verschil zit echter in de content, het belangrijkste aspect van TikTok. De focus van deze content ligt niet zoals bij Instagram op het creëren van perfecte plaatjes, maar meer op het grappige en het alledaagse.
Onbekend terrein
Maar liefst 40% van de gebruikers van de app zijn jongeren tussen de 10 en de 19 jaar, wat van deze app dus een fantastisch medium maakt wanneer je de aandacht wil trekken van deze Generation Z.
Investeren in TikTok is momenteel extra interessant en aantrekkelijk, aangezien de app nog vrij onbekend terrein is voor vele bedrijven. De markt is dus aanzienlijk minder verzadigd dan die van Facebook of Instagram. Dat maakt ook adverteren op TikTok dus een stuk goedkoper!
Mogelijkheden tot adverteren
Hoewel adverteren op TikTok al een tijdje mogelijk is, is deze functie slechts voorbehouden voor grote internationale bedrijven zoals Nike en McDonalds. Adverteren op deze populaire app is voor Belgische bedrijven jammer genoeg nog niet beschikbaar. Op TikTok is het ook enkel mogelijk om te adverteren door bereik in te kopen. Deze targeting kan momenteel enkel op basis van bereik en leeftijd. Wil je meer te weten komen over adverteren op TikTok? Lees dan zeker eens de richtlijnen van de app omtrent advertenties door.
Enkele tips
Wanneer je als bedrijf besluit om van start te gaan met deze populaire app, is het belangrijk dat je kiest voor een Pro-account in plaats van een standaard account. Zo krijg je steeds een mooi overzicht van alle statistieken omtrent jouw advertenties. Ook is het van essentieel belang dat je de communicatiestijl en humor van de jongere generatie onder de knie hebt. Zo krijg je als bedrijf snel een hip en positief imago. Het gecombineerde gebruik van de juiste hashtags en influencers kan jouw bedrijf in no time naar een hoger niveau tillen.
Ook al is TikTok het snelst groeiende sociale medium van het moment, toch staat de app nog steeds in zijn kinderschoenen. Dat wil zeggen dat een investering in TikTok toch ook zekere risico’s met zich meebrengt. Daarom is het erg belangrijk dat je je doelgroep erg goed in kaart brengt. Zo kan je onderzoeken of TikTok al dan niet binnen jouw online marketingstrategie past.