Succesvol verkopen van takeaway maaltijden via social media
6 waardevolle tips van Antwerps Communicatiebureau TeamTuesday gespecialiseerd in social media marketing voor horecazaken in zowel België als Nederland
We moeten het je niet vertellen, een restaurant uitbaten tijdens de huidige pandemie is geen vanzelfsprekendheid. Een lege fysieke zaak, een volledig veranderde afzetmarkt. Meer dan ooit is de horeca industrie genoodzaakt om zichzelf heruit te vinden en haar businessmodel af te stemmen op het takeaway en delivery verhaal.
Toch is het online verkopen van iets wat zich normaal fysiek in het restaurant afspeelt niet vanzelfsprekend, gezien het ontbreken van de eigenlijke ervaring. Desalniettemin is het aantal horecazaken dat zich actief/noodgedwongen op afhalen en levering heeft gestort, groter dan het aantal dat niets doet. Zoals je zelf aanvoelt, de concurrentie is groot, zeker in stedelijk gebied. Ook de strijd om online de aandacht van de consument te trekken gaat dus onverminderd door.
Als jij er als restaurant in slaagt om jouw product, in dit geval de takeaway menu’s en maaltijden, op frequente basis te tonen aan jouw (hongerige) doelgroep dan kan dit zorgen voor mooie verkoopcijfers. Het voordeel dat je hebt, is alvast dat iedereen elke dag moet eten en dat er (zeker nu) weinig andere leuke activiteiten voorhanden zijn. Een lekkere maaltijd thuis is dus voor velen het welverdiende genietmoment van de week.
Ben je nog zoekend? Of wil je enkele tips waar je meteen mee aan de slag kunt? Wij hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet.
-
SOCIAL MEDIA AANWEZIGHEID
De laatste 10 jaar worden gekenmerkt door het belang van digitale aanwezigheid. Bovendien is maar liefst 70% van het websiteverkeer afkomstig van mobiele gebruikers die vanuit hun zetel surfen. Zeker op een klein toestel heb je maar enkele seconden (15 om exact te zijn) om een eerste indruk te maken.
Het succes van online verkoop wordt dan ook meer dan ooit bepaald door de aantrekkelijkheid van je aanbod en hoe makkelijk het is voor klanten om een bestelling te plaatsen, te betalen en te ontvangen. Daarnaast is ook de kwaliteit van je followers een belangrijke factor bij het succes van je verkoop. Een kwalitatieve achterban creëer je door je audience letterlijk (en figuurlijk) te voeden met ‘food-porn’ content op Facebook en Instagram. Zo blijf je top of mind en zorg je voor food cravings en trouwe klanten.
Doe niet zomaar iets en weet dat goede kwaliteit in elk element van je online verhaal van groot belang is om opgemerkt te worden en uit het grote aanbod te springen. We hebben de belangrijkste tips opgesomd:
- Zorg voor professionele beelden die up-to-date zijn met je aanbod. Mensen eten met hun ogen en als jouw beeld ervoor zorgt dat het water in de mond loopt bij je doelgroep dan kan je verzekerd zijn van een goede verkoop.
- Zorg dat je je aanbod frequent vernieuwt en zorg voor een een release van nieuwe menu’s en gerechten. Wees er zeker van dat je verhaal fun en aantrekkelijk blijft.
- Zorg voor een unieke ervaring en beperk eventueel het aantal menu’s of gerechten dat je per dag aanbiedt. Om het met een quote te zeggen: ‘nothing makes people want you more than not being available.’
- Timing kan helpen. Probeer maar eens een dessertfoto te posten na de lunch of na het diner als de suikercraving opkomt. Wanneer je in het midden van de ochtend post, kan je er zeker van zijn dat de honger van je doelgroep aangewakkerd is en dat deze stilaan begint te denken aan hun maaltijd van die avond.
- Post minstens 4 keer per week op Facebook of Instagram maar post zoveel stories als je kan. Stories geven je de mogelijkheid om meer spontane content te posten die niet binnen je perfect gecureerde stijlgids valt maar toch goed weergeeft wat jouw zaak aanbiedt.
- Stimuleer je klanten om stories te maken van hun bestelling en foodmoment en om jouw zaak te taggen. Deel deze content altijd. Dit toont niet enkel dankbaarheid maar creëert ook ‘social proof’. Het is een authentieke review van een tevreden klant.
-
SOCIAL MEDIA VOLGERS
Je fans, je volgers, mensen die je pagina ‘leuk vinden’. Een belangrijke doelgroep die idealiter iedere dag groeit. Dit doe je door hoog kwalitatieve content te delen. Vanaf het moment dat iemand je pagina volgt, heb je ook de mogelijkheid om deze persoon organisch (lees gratis) te bereiken. Hoe sterker het bericht, hoe groter het organische bereik.
Deze groep van organische volgers laten groeien kan bijvoorbeeld door een wedstrijd of giveaway te organiseren. Hoe je het ook draait of keert, mensen houden van gratis en zullen daarvoor vaker dan je denkt hun e-mailadres achterlaten of je pagina volgen. Ook giveaways waarbij mensen een bericht moeten delen in de stories en een vriend of vriendin moeten taggen in de comments zijn een populaire manier om eenvoudige veel bereik te creëren voor je post en producten. Promoot deze wedstrijden of giveaways met een betalende Facebook en/of Instagramcampagne om je resulaten te maximaliseren.
-
LOKALE ADVERTENTIECAMPAGNES
Je organische bereik van je sociale mediapagina’s en je e-maildatabase benutten is een ideale manier om gratis bereik te genereren. Weet dat platforms als Facebook en Instagram het steeds moeilijker maken om ook deze doelgroep te bereiken zonder hiervoor te betalen. Een goede, doordachte en doelgerichte advertentiecampagne is de oplossing om ervoor te zorgen dat het geld dat je investeert in een online ad, opbrengt.
Maar hoe begin je hieraan?
- Zorg voor lokale takeway promoties met een doelgroep die maximaal 2 à 5 kilometer van je zaak woont en zorg voor een relevante leeftijdsrange die overeenkomt met jouw klant.
- Video’s in advertenties zorgen voor véél engagement en zijn ideaal als je grotere doelgroepen wil bereiken.
- Creëer een carrouseladvertentie met je bestverkopende gerechten of promoot je menu van het moment. Gebruik ook hier smakelijke afbeeldingen en een uitnodigende tekst.
- Installeer de Facebook pixel op je website die je data en inzichten geeft over de mensen die mogelijk een bestelling op je website gaan plaatsen. Een zinvol gebruik van remarketing kan je bestellingskost zelfs halveren. Doen, zeggen we!
-
E-MAIL DATABASE
Hoewel e-mailmarketing vaak als een gedateerd marketingkanaal wordt beschouwd, zeker voor restaurants, vinden we het toch een zeer effectief medium zeker qua return. Los van de kost van je platform heb je 100% controle over je boodschap en hoe vaak je contact hebt met je doelgroep. Hoe pak je dit goed aan? Mail je doelgroep met een sprekende onderwerptitel die triggert om te openen. Mail niet te vaak, ook hier geldt less is more. Mail dus enkel met relevant nieuws. Zorg er tot slot voor dat je je database constant uitbouwt.
-
JE WEBSITE
Voor Covid-19 was een website die duidelijk het onderscheid maakt tussen de verschillende mogelijkheden van het restaurant zoals het menu, de private dining mogelijkheden en de aankomende events noodzakelijk. Maar deze website dient vandaag vaak maar 1 doel. De takeaway stimuleren en in de kijker zetten. We hebben enkele tips voor een website die takeaway ondersteunt.
- Zorg voor een duidelijke titel die aangeeft dat “we open zijn voor takeaway” en of levering.
- Gebruik een sprekende afbeelding die je aanbod duidelijk weerspiegelt. Dit is bij voorkeur een foto die meerdere gerechten op een aantrekkelijke manier weergeeft.
- Schrijf een korte beschrijving van 2 of 3 zinnen die uitlegt wat je, wanneer aanbiedt en hoe er besteld kan worden.
- Plaats een duidelijke link naar het afhaalmenu (eventueel in pdf) of naar de webshop waar de klant automatisch kan bestellen en betalen.
- Hanteer bovenal voor duidelijke bestelinstructies (per sms, per gsm, per mail of via een online bestelsysteem). Zorg dat een eventueel telefoonnummer of e-mailadres steeds aanklikbaar is zodat vlot bestellen mogelijk is.
- Geef een duidelijk afhaaladres weer (eventueel gekoppeld aan Google Maps)
- En last but not least mobiele gebruiksvriendelijkheid is key!
-
BESTELSYSTEMEN
Er zijn veel opties beschikbaar wanneer het over takeaway bestellen gaat. Kies er één of meerdere maar weet: less is more. Zorg ervoor dat je een manier kiest die voor jou goed werkt en die garandeert dat je de klant van een goede service kunt voorzien.
Per telefoon:
De traditionele methode is misschien wel de gemakkelijkste voor iedereen. Vaak wordt deze gecombineerd met een betaling bij afhaling.
Per sms of WhatsApp:
Zeker de jongere generaties vermijden persoonlijk contact liever en vinden het makkelijk om per sms of WhatsApp te bestellen. In dit geval wordt de bestelling ook vaak per sms of WhatsApp bevestigd door het restaurant. Net zoals telefonisch heb je hier minder controle over de bestelling en de uiteindelijke betaling.
Online bestelsystemen:
Het aanbieden van een online bestelsysteem is ongetwijfeld de beste methode voor restaurants die willen floreren in een digitale wereld. Het koppelen van een online betaalsysteem heeft bovendien als voordeel dat de betaling meteen gebeurt en je dus zeker bent van je inkomsten. Toch blijft het ook hier super belangrijk om een eenvoudige interface te gebruiken die vlot werkt. Klanten zullen hun bestelling onderbreken of stopzetten wanneer het systeem te moeilijk navigeert of wanneer het te lang duurt om een bestelling te plaatsen.
Ga je zelf aan de slag of heb je hier hulp bij nodig? Wij staan op alle vlakken voor je klaar.
TeamTuesday kan je helpen met smaakmakende foto’s, een sterke content kalender, doeltreffende advertenties en e-mailmarkting, helemaal afgestemd op jouw verhaal en budget.
Stuur ons een bericht of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij zijn hier om te helpen, zeker in deze moeilijke periode.