De gemiddelde gebruiker spendeert dagelijks ongeveer 2 uur en 25 minuten aan sociale media. We worden elke dag blootgesteld aan duizenden foto’s, én net daarom is het belangrijk dat jij als merk opvalt met jouw foto’s! Amateuristische foto’s worden namelijk al snel weg gescrold. Zorg dus voor kwaliteitsvolle foto’s en hecht belang aan het totale proces, van het shooten zelf tot het bewerken nadien.
The basics van fotografie
Compositie
Om je foto’s professioneel te laten ogen, is het een goed idee om de regel van derden toe te passen. In een notendop betekent dit dat wanneer je je foto’s in drie delen verdeelt, het onderwerp slechts een derde van de ruimte inneemt en de rest als lege ruimte wordt beschouwd.
Deze vrije ruimte op je foto laten, geeft je de mogelijkheid om er achteraf tijdens het bewerken nog tekst op te plaatsen, wat dus ook een interessant gegeven is voor sociale media.
Belichting
Naast compositie is belichting het belangrijkste element voor een goede en kwalitatieve foto. Natuurlijke belichting is de beste belichting! Vermijd te fel of direct zonlicht want dat zorgt vaak voor rare schaduwen in je foto’s. Als je buiten foto’s maakt, kun je dat het beste doen op een bewolkte dag of in de schaduw op een zonnige dag. Dit zorgt voor een mooie natuurlijke gloed in je foto’s zonder de felheid van de zon en die vervelende rare schaduwen. Je hebt de belichting op de plek waar je aan het shooten bent natuurlijk niet altijd in de hand, in zulke gevallen heb je wel nog altijd de mogelijkheid om je ISO en witbalans aan te passen.
Achtergrond
Naast de belichting is ook de plaats waar je je foto’s neemt van groot belang, een drukke achtergrond kan je foto al snel slordig doen ogen. Houd ook je vorige posts in je achterhoofd zodat je qua achtergrond consistent blijft bij al je posts.
Angles
Wees niet bang om te spelen met de angles of invalshoeken! Stap eens verder weg van je onderwerp en bekijk het vanuit verschillende hoeken voordat je de foto neemt. Je kan het ook een beetje als een 3D-object bekijken. Zo creëer je nog wel eens hele leuke foto’s, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat je frissere content hebt.
De verhoudingen per platform
Profielfoto: 180 x 180 pixels
Banner: 820 x 312 pixels
Wat het formaat van posts betreft, is Facebook flexibel. Alleenstaande visuals worden het beste weergegeven bij een formaat van 1200 x 630 pixels. Wanneer je meerdere foto’s plaatst kies je best voor het formaat 1200 x 1200 pixels of 1080 x 1080 pixels. Het gebruik van een vierkant formaat is bij meerdere foto’s belangrijk omdat Facebook de foto’s automatisch in een “grid” plaatst en er bij grotere foto’s dus een groot deel van kan wegvallen.
Voor video’s op Facebook kies je best voor een thumbnailformaat van 1280 x 720 pixels bij een horizontale video en 720 x 1280 pixels bij een verticale video. Vandaag de dag worden er voornamelijk horizontale video’s gedeeld, maar ook het gebruik van verticale video’s is aan het stijgen. Voor Facebook Stories gebruik je de verhouding van 1080 x 1920 pixels.
Profielfoto: 110 x 110 pixels
Voor standaard Instagram posts gebruik je best een vierkant formaat van 1080 x 1080 pixels. Wanneer je kiest voor liggende of landscape foto’s maak je gebruik van een formaat met minimaal 1080 x 608 pixels. Als laatste gebruik je voor verticale of portretfoto’s de verhouding van 1080 x 1350 pixels.
Wat Instagram Stories betreft, worden deze altijd verticaal weergegeven. Zorg dus ook hier – net zoals de Facebook Stories – voor een afmeting van 1080 x 1920 pixels.
Voor LinkedIn wordt er een onderscheid gemaakt tussen een bedrijfspagina en een persoonlijk account.
- Bedrijfsaccount
Profielfoto: 300 x 300 pixels
Banner: 1128 x 191 pixels - Persoonlijk account
Profielfoto: 300 x 300 pixels
Banner: 1584 x 396 pixels
Voor standaard LinkedIn posts raadt het platform een verhouding van minstens 552 x 368 pixels aan.
Hulp nodig bij jouw productfotografie of bedrijfsfotografie? Wij als communicatiebureau verzorgen jouw foto’s van de shoot tot de bewerking nadien. Lees hier meer over onze fotografie diensten of contacteer ons via het contactformulier voor meer informatie.