In de digitale wereld waar we vandaag in leven speelt de betrouwbaarheid van merken een cruciale rol bij de aankoopbeslissing van consumenten. Een betrouwbaar ogende website en sociale mediaprofielen genereren niet meteen een hogere verkoop, maar dragen wel in grote mate bij aan een positief merkimago. Er is één exclusief social media statussymbool dat niet te koop is, en daardoor zeer gewild is: de geverifieerde badge op Instagram.
Wat betekent het?
Misschien heb je ooit al wel eens het kleine blauwe vinkje zien staan naast sommige van je favoriete Instagramaccounts. De blauwe sticker met een vinkje in het midden betekent dat het account officieel geverifieerd is door Instagram. Personen en bedrijven met de geverifieerde badge worden beschouwd als profielen met een zekere autoriteit. Wat op zijn beurt bijdraagt aan een hogere betrouwbaarheid.
Wat zijn de voordelen?
Als jouw bedrijf het risico loopt om geïmiteerd te worden, is het best om een verificatie symbool aan te vragen. Er zijn namelijk veel voordelen verbonden aan het krijgen van de door Instagram geverifieerde badge, waarvan sommige hieronder worden opgesomd:
- het verhoogt je naamsbekendheid en je aantal volgers;
- het helpt copycats tegen te gaan;
- het verhoogt de betrouwbaarheid van jouw merk;
- het helpt gebruikers om jouw merk gemakkelijker te vinden op sociale media;
- merken werken vaak liever samen met influencers of bedrijven die geverifieerd zijn.
Hiernaast krijgen accounts met de badge ook snellere toegang tot andere speciale functies op Instagram, zoals bijvoorbeeld de “swipe up”-functie bij stories. Normaal gezien moet je eerst meer dan 10.000 volgers hebben om deze functie te unlocken, maar wanneer je een badge hebt, kun je er onmiddelijk gebruik van maken.
Wanneer kom je in aanmerking?
Volgens de richtlijnen van Instagram, kom je in aanmerking voor een badge als je aan volgende voorwaarden voldoet:
- authentiek: jouw account moet een echte persoon of bedrijf vertegenwoordigen;
- uniek: slechts één account per persoon of bedrijf kan geverifieerd worden;
- volledig: jouw account moet openbaar zichtbaar zijn en moet zowel persoonlijke gegevens en een profielfoto als één post bevatten;
- bekend: jouw account moet een echte persoon of bedrijf vertegenwoordigen dat bekend is en regelmatig opgezocht wordt.
Hoe word je geverifieerd?
Wanneer je geverifieerd wilt worden, moet je een aantal stappen doorlopen. Doorgaans duurt het ongeveer een aantal weken voordat je een antwoord ontvangt. Wanneer jouw verificatie aanvraag wordt afgewezen, moet je 30 dagen wachten om een nieuwe aanvraag in te dienen. Zo pak je het aan:
Stap 1: log in op je account
Als eerste stap van het proces moet je je inloggen op jouw Instagramaccount via de mobiele app. Hierna ga je rechtsonder naar jouw profiel.
Stap 2: vraag de verificatie aan
Zodra je op je Instagramprofiel bent, ga je naar ‘Menu’ in de rechterbovenhoek en klik je vervolgens op ‘Instellingen’. Hierna klik je op ‘Account’ en selecteer je ‘Verificatie aanvragen’.
Stap 3: bevestig je identiteit
In deze stap is het belangrijk om alle gegevens – waaronder ‘Volledige naam’, ‘Bekend als’, en ‘Categorie’- correct in te vullen. Als laatste stap moet je ook nog een foto van jouw identiteitsbewijs toevoegen om aan te tonen dat jij het werkelijk bent. Als bedrijf volstaat het ook om een officieel document zoals een belastingaangifte te uploaden. Let er wel op dat de naam op het document overeenkomt met de volledige naam die jij hebt ingevuld. Klik hierna op verzenden en dan is het enkel nog een kwestie van wachten.
Enkele tips
Zelfs als je Instagramaccount voldoet aan alle criteria voor verificatie, kan het nog steeds zijn dat je het blauwe vinkje niet krijgt. Om toch jouw kansen te verhogen, hebben we hieronder enkele tips opgelijst:
- eerlijkheid boven alles
Zorg ervoor dat je eerlijk bent in elke stap van het verificatieproces. Wanneer je valse informatie invult is de kans groot dat Instagram verdere stappen tegen je zal ondernemen en je account mogelijk geschorst zal worden. - wees nieuwswaardig
Enkel veel volgers hebben is niet genoeg om geverifieerd te worden. Ieder account wordt namelijk handmatig geverifieerd door de werknemers van Instagram. Zorg er dus voor dat je aanwezig bent in de media. Stuur bijvoorbeeld persberichten uit, probeer aanwezig te zijn op lokale nieuwszenders, … - post regelmatig
Om jouw aanwezigheid op Instagram een boost te geven, moet je regelmatig nieuwe en gepersonaliseerde content posten. Pro tip: post op de beste tijdstippen voor een maximale engagement rate. - wees ook aanwezig naast Instagram
Het is moeilijk om aan de criteria ‘bekend’ te voldoen als je niet op andere platformen aanwezig bent. Zorg er dus voor dat je jouw webpagina en andere socialemediaprofielen optimaliseert om hoger in de zoekopdrachten te verschijnen. - koop je badge niet
Dit is de laatste maar ook de belangrijkste tip. Ga jouw badge nooit kopen! Er zijn veel websites die je de badge aanbieden voor een prijsje, maar dit is pure oplichterij. Enkel Instagram zelf kan jouw account verifiëren en van een badge voorzien.
Zoals je na het lezen van deze post al wel begrepen had, komt er dus heel wat kijken bij een Instagram-verificatie. Zorg er dus voor dat je echt een goede reden hebt voordat je eraan begint. Gelukkig zijn er tal van voordelen aan verbonden die het hele proces de moeite waard maken. Het symbool onderscheidt je van de massa en maakt het makkelijker voor je om je doelgroep te bereiken. Én het verhoogt daarnaast ook nog eens je betrouwbaarheid. Het enige wat jij hoeft te doen, is laten zien dat je de verificatie badge waard bent.
Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw Instagramaccount en -strategie? Wij als communicatiebureau helpen je hier graag mee verder. Klik hier om meer te weten te komen over onze social media marketing diensten.