Er zijn veel factoren die de effectiviteit van je posts op sociale media kunnen beïnvloeden. Toch is het tijdstip waarop je post ook een zeer bepalende factor voor succes. Het is logisch dat dit tijdstip voor elk bedrijf verschillend is, aangezien dit afhankelijk van de online activiteit van je doelgroep.
Zoiets als één ‘magisch’ tijdstip bestaat dus jammer genoeg niet, maar we kunnen je wel op weg helpen door de resultaten van enkele onderzoeken in een handige infographic te gieten.
Eerst en vooral is het ontzettend belangrijk dat je je verdiept in de resultaten van je Instagram Insights (alleen beschikbaar als je een professioneel Instagram account hebt) voor je aan de slag gaat. Deze handige tool kan bijzonder waardevolle informatie bevatten over de gedragspatronen van je doelgroep, zoals hun demografie, hun engagement en zelfs de tijdzones waarin ze zich bevinden. Eerder schreven wij een interessante post over deze Instagram Insights. Lees deze dus ook zeker goed door om deze tool onder de knie te hebben!
Eens je deze informatie grondig geanalyseerd hebt, raden we je aan om hiermee vrij te experimenteren.Verschillende onderzoeken zoals die van Buzzsumo en Hubspot tonen aan dat de meeste interacties op Instagram plaatsvinden op woensdag, gevolgd door donderdag en vrijdag. Het weekend en maandagen doen het procentueel iets minder. In België en ook Nederland wordt er rond 10 uur ’s morgens en rond 22 uur ‘s avonds de meeste betrokkenheid gemeten.
Dezelfde regels gelden voor Facebook. Zonder degelijk onderzoek omtrent het online gedrag van je doelgroep, kan je je zoektocht naar het ‘ideale’ tijdstip om te posten niet beginnen. Om een goed beeld te krijgen van je doelgroep, lanceerde Facebook de handige ‘Pixel’ plug-in. De werking van deze tool is erg vergelijkbaar met die van Instagram Insights. Neem dus ook hier eerst uitgebreid je tijd om deze informatie grondig door te nemen voor je ermee aan de slag gaat!Uit diverse onderzoeken blijkt dat posten op minder drukke tijdstippen zorgt voor hogere betrokkenheid. Door de overvloed aan content op drukke momenten, is de kans groot dat jouw post ‘verloren’ geraakt tussen alle andere posts van je voornaamste concurrenten.
De beste dagen om te posten op Facebook zijn weekenddagen. De grootste betrokkenheid wordt dan weer gemeten tussen 13 uur en 15 uur in de namiddag.
Op LinkedIn zien we dan weer een iets andere tendens dan bij Instagram en Facebook. Onderzoek toont aan dat donderdag de meest geschikte dag is om iets te posten. LinkedIn wordt het vaakst gebruikt om 9 uur ’s ochtends, maar 13 uur blijkt het piekuur te zijn als je gaat voor interactie op je posts.
We hoeven je waarschijnlijk niet meer te vertellen hoeveel impact het juiste tijdstip heeft op het succes van je posts op sociale media. Toch is het ook belangrijk dat je je niet blindstaart op de tijdstippen in dit artikel. Dit zijn tenslotte algemene cijfers uit verschillende onderzoeken en dienen vooral als een aanknopingspunt dat je kan gebruiken bij de analyse van je eigen doelgroep en je online experimenten. Ga er vandaag nog mee aan de slag!