COVID-19 beheerst ondertussen al meer dan 2 maanden ons dagelijks leven, daarom wordt het stilaan tijd om te reflecteren over de veranderingen die de crisis met zich heeft meegebracht en nog zal meebrengen. Het coronatijdperk brengt ongetwijfeld een digitale versnelling met zich mee. Dat levert zowel opportuniteiten als valkuilen op. Daarbij is het van cruciaal belang om via social media in te zetten op de betrokkenheid van de klant, aangezien dit fysiek minder mogelijk is. Gerichte communicatie is dus noodzakelijk, anders dreigt het risico op lagere klantloyaliteit toe te nemen.
Denk aan de klant
De crisis brengt voor vele bedrijven een versneld digitaliseringsproces met zich mee. Belangrijk hierbij is om steeds het perspectief van de klant in het achterhoofd te houden. Dit houdt concreet in dat je inspeelt op de motieven en drijfveren van de klant. De normen en waarden van je klanten blijven hetzelfde, maar via digitale communicatie is het mogelijk de klantbeleving te optimaliseren, om zo meer traffic te genereren. Hierbij geldt steeds: zorg voor maximaal gemak voor de klant.
Wat is gepast in deze tijd?
De meeste bedrijven beginnen stilaan hun campagnes te hervatten. Maar wat is gepast in deze tijd? Doorgaans is het belangrijk om als bedrijf steeds proactief en up-to-date te communiceren. Informeer de klant over de service die je aanbiedt, bijvoorbeeld lagere verzendkosten of een langere retourtermijn. Zorg bovendien dat je elke verandering meteen meldt via je social mediakanalen. Daarnaast voorzie je best alternatieve campagnes in deze bizarre tijden. Zo maakte het Voedingscentrum speciaal een pagina aan omtrent voedsel dat je weerstand op peil houdt tijdens deze crisis. Zo blijven ze relevant en aanwezig bij hun doelgroep.
Wees menselijk
Bij het heropstarten van je activiteiten is het van belang menselijk te blijven. Zo kan je je steun betuigen of producten doneren aan de sectoren die het moeilijk hebben. Hiermee toon je als bedrijf je goed hart. Verder is persoonlijk contact ook een belangrijke bron van vertrouwen. De juiste benadering zal de duur van de klantrelatie aansterken, wat zich bijgevolg zal uiten in klantloyaliteit. Tot slot is het belangrijk om hierbij je tone-of-voice aan te passen. Gepaste humor en een zekere zachtheid zijn aan te raden in deze tijden.
Over het algemeen is het dus de boodschap om relevante communicatie te leveren zodat je nog steeds top-of-mind blijft bij je klant. Probeer daarbij voortdurend te redeneren vanuit het perspectief van de klant en denk na over welke boodschap wel of niet tot vertrouwen en betrokkenheid gaat leiden. Tot slot zorg je bij je campagnes voor maximaal gemak voor de klant. De klant van vandaag heeft vaak geen geduld en verwacht instant gratification.
Op zoek naar nog meer social media tips in coronatijden? Check dan zeker onze blogpost over de nieuwe features die Instagram en Facebook onlangs lanceerden.