Goed nieuws! De chronologische feed van Instagram is mogelijks terug van weggeweest! In 2016 werd er afscheid genomen van dit chronologische algoritme. Sindsdien laat Instagram je content zien waarvan het algoritme denkt dat die relevant kan zijn voor jou.
De app lag bij deze aanpassing maandenlang onder vuur, aangezien deze verandering zorgde voor minder zichtbaarheid voor de content van veel Instagramgebruikers. Instagram lijkt intussen geluisterd te hebben naar zijn gebruikers en komt wellicht met een nieuwe verrassing. Zit er dan toch een comeback aan te komen van het immens populaire chronologische algoritme?
Kies je favoriete algoritme
Als we de geruchten mogen geloven, zal je chronologische feed weliswaar niet meer exact hetzelfde werken als voorheen. Je zal namelijk voortaan zelf je feed kunnen aanpassen aan het algoritme dat je prefereert. Je kan er dus nog steeds voor kiezen om het huidige algoritme te blijven gebruiken. Ben je toch meer fan van die “goeie ouwe” chronologische feed? Dan kan je makkelijk overschakelen van algoritme via de nieuwe ‘latest posts’ feature.
Interessant voor jouw bedrijf?
Instagram oogstte in 2016 een storm van kritiek bij de afschaf van de populaire chronologische feed. Toch bleek het huidige algoritme gunstiger te zijn voor bedrijven, aangezien Instagram gebruikers steeds meer relevante content te zien kregen van hun favoriete merken. Zo steeg dus de engagement rate voor veel bedrijven aanzienlijk! Inspiratie nodig om je engagement rate op andere manier te vergroten? Lees dan zeker ook eens ons blogbericht over Instagram statistieken die je in 2020 zeker in de gaten moet houden.
Mocht de app het chronologische algoritme effectief terug lanceren, dan wordt het zoeken naar het ideale tijdstip om te posten terug van essentieel belang. Om je bij deze zoektocht te helpen, maakte Coosto een handig overzicht voor alle sociale media en hun beste tijdstippen om te posten.
Je sociale mediastrategie klaarstomen voor de toekomst is dus altijd een goed idee, zelfs al besluit Instagram niet verder te gaan met deze nieuwe feature. Ga er vandaag nog mee aan de slag!