Het genereren van meer volgers, nieuwe doelgroepen bereiken én je engagement rate boosten: het is allemaal mogelijk met een sterke hashtag strategie!
Ook al is Instagram een app die voortdurend inzet op innovatie en vernieuwing, toch blijven hashtags na al die tijd nog steeds een vaste waarde. Daarom hebben we enkele nuttige tips opgesomd die je op weg kunnen helpen bij het optimaliseren van je hashtag strategie:
- Ook al heb je misschien al een hashtag strategie uitgebouwd, het kan nooit kwaad om deze geregeld even te updaten. Dit kan je bijvoorbeeld doen door regelmatig nieuwe, relevante hashtags te zoeken en de prestaties hiervan meten. Dit kan je makkelijk doen door je Instagram Insights te raadplegen. Het proberen waard dus!
- Durf ook eens minder populaire hashtags te gebruiken die wél relevant zijn voor je sector. Zo trek je meer oprecht geïnteresseerde bezoekers aan op je profiel en stimuleer je je engagement rate. Wil je liever je bereik vergroten? Laat je dan inspireren door deze handige infographic van Frankwatching. Het kan ook erg nuttig en leerzaam zijn om je te laten inspireren door het hashtaggebruik van je voornaamste concurrentie en populaire marktleiders.
- Bewaar het overzicht in je hashtags. Wanneer je 10 of meer hashtags gebruikt in een post, kan dit snel slordig ogen. Laat daarom voldoende witruimte tussen je caption en je hashtags.Hetzelfde verhaal geldt voor Instagram Stories! Teveel hashtags kunnen de esthetische factor van je story in de weg staan. Om dit te verhinderen, is het handig om een sticker of GIF te plaatsen voor je hashtags. Zo zijn ze niet zichtbaar, maar is het effect van de hashtags er wel! Handig, toch?
- Kwaliteit gaat boven kwantiteit, ook bij hashtags. De ideale hoeveelheid hashtags per post is namelijk erg moeilijk te bepalen. Daarom is de relevantie van de hashtags veel belangrijker. Je bent dus vrij om hierin te experimenteren en te kijken naar wat het beste werkt voor jouw bedrijf!
- Sinds 2018 is het mogelijk om bepaalde hashtags te volgen. Binnen deze hashtaggroepen is het dus erg gunstig om een toppositie te bemachtigen. Zo’n gegeerd plekje in de top is afhankelijk van 2 externe factoren. Eerst en vooral is dit afhankelijk van de hoeveelheid engagement die de post genereert én hoe snel de post engagement krijgt.
Hashtags zijn dus ook in 2020 nog erg waardevol en kunnen je online marketingstrategie in een recordtijd naar een hoger niveau tillen. Stel deze dus zo goed mogelijk af op je doelen én doelgroep. Happy hashtagging!