Nu alle lokale bedrijven zich wagen aan e-commerce, kon Facebook niet langer blijven stilzitten. Met de nieuwe Shops-functie gaat Facebook zonder angst de concurrentie aan met andere webshops zoals Bol.com en Amazon. De laatste ontwikkeling laat bedrijven toe om hun producten binnen Facebook en Instagram aan te bieden. De update zal in de loop van deze maand wereldwijd beschikbaar zijn.
Een grote stap voor de mensheid
Mark Zuckerberg stelde de nieuwe functie ’Shops’ recent voor tijdens een Facebook Live-sessie. De functie zou het voor handelaars mogelijk maken om een webshop toe te voegen aan hun Instagram- of Facebook bedrijfsprofiel. Hier kan je dan als bedrijf je catalogus samenstellen die bezoekers kunnen bekijken, opslaan, delen of zelfs kopen. Bovendien kan de klant, net zoals in de winkel, jou om hulp vragen via Messenger, WhatsApp of Instagram Direct. Via deze weg kunnen ze vragen stellen, extra ondersteuning krijgen of zelfs hun levering opvolgen. Verder werkt Facebook samen met verschillende platforms van derden zoals Shopify en BigCommerce, die je kan gebruiken om je Facebook Shop te beheren of adverteren. Zuckerberg beweerde daarbij in zijn Live-sessie dat Shops de grootste ontwikkeling binnen zijn apps belooft te worden.
Personaliseer jouw Facebook Shop
Als bedrijf sta je volledig vrij om de look en feel van je Facebook Shop aan te passen aan je huisstijl. Volgens Zuckerberg zal Facebook Shops ook invloeden van Augmented Reality bevatten. Bezoekers van je winkel kunnen AR gebruiken om producten als zonnebrillen, make-up en zelfs meubels virtueel uit te proberen.
De Instagram Shop
Hoewel de focus van de Facebook Live-sessie op Facebook Shops lag, besprak Zuckerberg ook enkele van de andere e-commercefuncties waaraan momenteel gewerkt wordt. De grootste aankondiging was de Instagram Shop, waarmee gebruikers rechtstreeks vanuit Instagram Explore door producten kunnen bladeren. Zo kunnen gebruikers producten van hun favoriete merken op éénzelfde plaats verzamelen en met één klik op de knop aankopen.
Daarnaast is Facebook ook van plan om nieuwe functies te lanceren waarmee klanten Live kunnen winkelen. De nieuwe functie zou ervoor zorgen dat je op voorhand de producten die je wil verkopen in je video kan taggen, zodat ze toegankelijker zijn voor de klant.
Facebook biedt dus mooie vooruitzichten voor jouw e-commerce. Ben je benieuwd naar de andere features die Facebook en Instagram onlangs lanceerden? Ontdek ze in onze vorige blogpost.