Instagram en Facebook lanceren nieuwe features voor lokale bedrijven in tijden van crisis
Het leven in lockdown was voor iedereen aanpassen, maar de kleine ondernemingen hebben zich de afgelopen maanden veruit het meest flexibel moeten opstellen. Er zijn al verschillende initiatieven opgestart om de lokale handelaars een duwtje in de rug te geven. #IkkoopBelgisch en #Supportyourlocals verschijnen overal. Ook alsmaar meer bedrijven zijn geregistreerd op verschillende online delivery- en afhaalplatformen. In ons vorige artikel hadden we het al over de voordelen die commerciële communicatie met zich meebrengt in crisisperiodes. Nu rollen ook Instagram en Facebook nieuwe features uit om mkb’s, midden- en kleine bedrijven, te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De nieuwe tools zijn geschikt voor bedrijfseigenaren maar ook voor gebruikers die lokale ondernemingen willen steunen.
Stickers op Instagram
Instagram lanceerde eerder al de ‘Blijf thuis’ sticker die wereldwijd massaal gedeeld werd. De nieuwe ‘Steun het mkb’ sticker werkt op dezelfde manier. De oproep om thuis te blijven wordt hier dan een oproep om lokaal te kopen. In een story kan de klant aan de hand van de sticker de naam van het lokale bedrijf vermelden. Hierdoor geven ze hun volgers een sneakpeak van jouw bedrijfsaccount. Hun verhaal wordt bovendien automatisch toegevoegd aan een gedeeld Instagramverhaal. De sticker is dus ideaal om extra visibiliteit te genereren als bedrijf.
Instagram gift cards
Daarnaast introduceerde Instagram ook de ‘gift cards’ functie. Dankzij deze update kunnen bedrijven op een eenvoudige manier steun van hun klanten ontvangen. Als bedrijf kan je een actieknop toevoegen aan je profiel of gewoon de sticker met de cadeaukaart in je Instagramstory plaatsen. Klanten klikken op de knop of sticker en worden meteen doorverwezen naar de gekoppelde website, waarna ze hun aankoop voltooien en de lokale onderneming steunen.
Inzamelingsacties op Facebook
Facebook biedt de mogelijkheid aan om als bedrijf een persoonlijke inzamelingsactie te starten. Je kan die bovendien ook aan Instagram koppelen. Concreet kan je als ondernemer je vaste klanten de mogelijkheid geven om een donatie te doen. Zo kan je op voorhand een bepaald bedrag vooropstellen dat je wil inzamelen. Facebook rekent voor de bemiddeling 30 cent per donatie en 1,51 procent van het gegeven bedrag aan.
Volg Facebookberichten van lokale bedrijven
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat meer en meer lokale bedrijven zich aan sociale media wagen om zo in contact te blijven met hun klanten. Om deze lokale verankering extra te ondersteunen, introduceerde Facebook onlangs ‘Posts van bedrijven bij jou in de buurt’. Deze update biedt gebruikers en bedrijven de kans om op één centrale plaats alle nieuwsberichten van lokale bedrijven terug te vinden. Zo ontvangen de Facebookgebruikers steeds de nieuwste ontwikkelingen van de voor hen meest relevante ondernemingen.
Ben jij een lokale ondernemer? Maak dan zeker gebruik van al deze Instagram en Facebook features, ze bieden veel mogelijkheden voor lokale bedrijven in crisis. Bovendien zullen ze ook je zichtbaarheid een enorme boost geven. Wij zijn alvast benieuwd naar de updates die Facebook en Instagram nog achter de hand hebben!