Ticket to the metaverse
Sinds Mark Zuckerberg zijn bedrijf omdoopte tot Meta, nam de nieuwsgierigheid naar de metaverse wereldwijd enorm toe. Hoewel er een enorme buzz hangt rond het woord metaverse zal het potentieel van de nieuwe virtuele wereld in een niet eens zo verre toekomst niet te onderschatten zijn. Concreet zien wij dit vooral als een verdere samensmelting van de fysieke en digitale wereld, en volgens Zuckerberg is de metaverse dé volgende stap in de digitale wereld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het moederbedrijf van Facebook dit jaar alleen al 10 miljard euro investeerde in de metaverse.
Wat is de metaverse
De metaverse is een virtueel gedeelde ruimte, die wordt gevormd door de combinatie van internet, augmented reality en virtual reality. Alle bestaande en gedeelde facetten van 3D virtuele ruimtes komen samen in een virtueel universum. Een kopie van de echte wereld, maar dan digitaal, zo lijkt het.
Het basisidee is om in de metaverse te repliceren wat mensen in hun dagelijks leven al doen. Denk hierbij aan afspreken met vrienden, winkelen of het bijwonen van evenementen maar dan in een virtuele omgeving waarbij interactie met andere mensen en objecten mogelijk is. De metaverse is geen overkoepelend platform maar zal bestaan uit meerdere, onderling verbonden sites waarbij vrij van de ene naar de andere kan gegaan worden en waarbij je dezelfde avatars en digitale objecten op verschillende platforms behoudt.
Dit alles wordt nu al in beperkte mate mogelijk gemaakt door de kracht van blockchaintechnology en cryptocurrencies. Deze zorgen ervoor dat alle activa in de metaverse op een eenvoudige en veilige manier kunnen worden gecreëerd, uitgewisseld, gedeeld en getraceerd.
WIST JE DAT de term ‘metaverse’ voor het eerst opdook in 1992 in het boek snow crash van Neal Stephenson waarin mensen proberen te onstnappen aan de dystopische realiteit! De term is een samentrekking van ‘meta’ en ‘universe’ een universum bestaande uit verschillende universums.
Van Web 2.0 naar Web 3.0
In 1993 begon alles met het ontstaan van Web 1.0, toen het wereldwijde web voor de eerste keer werd opengesteld voor iedereen. Web 1.0 bestond uit eenvoudige sites waarbij je uitsluitend informatie kon lezen, er was nog geen interactie mogelijk maar wel content beschikbaar. In 1998 maakten we de overstap naar Web 2.0 waarbij het web steeds meer gebruikt werd als een communicatiemiddel waarbij je ook actief aan kon bijdragen en waarbij onderlinge interactie ontstond. Als gebruiker kon je voor de eerste maal elementen toevoegen aan het internet door bijvoorbeeld een website te maken of een reactie te plaatsen. In Web 2.0. zijn niet de gebruikers ‘de baas’ maar hebben voornamelijk grote spelers als Google, Meta en Amazon veel invloed en bepalen algoritmes wat er gebeurt.
Daar komt met Web 3.0 en in de metaverse verandering in, want in deze nieuwe dimensie zijn we met z’n allen samen de baas over het web. Dit komt in de eerste plaats door de decentrale manier waarop data met elkaar verbonden zijn, in contrast met Web 2.0 waarbij deze data in handen waren van grote (centrale) spelers.
Economie in de metaverse
De economie in de metaverse valt te vergelijken met onze huidige economie maar dan met virtuele items waarin NFT’s of non-fungible tokens een cruciale rol spelen. De technologie achter deze virtuele niet-vervangbare eigendomscertificaten stelt ons in staat om voorwerpen als virtuele kleren, wapens, kunstwerken en gronden te kopen.
Een decentrale database verspreid over vele computers, de blockchaintechnologie zorgt ervoor dat alle transacties worden bijgehouden waarbij geen derde partij als een notaris of een bank nodig is. Het is bovendien een eenvoudig te controleren systeem waarbij alle datablokken informatie als bijvoorbeeld eigendomsaktes, afspraken of persoonlijke gegevens bevatten. Dankzij het decentrale karakter is het niet mogelijk om data te vervalsen door één centraal punt aan te vallen.
De toekomst
Hoewel het momenteel een hot topic is, zitten we nog lang niet in dé metaverse en op dit moment is er enkel nog sprake van verschillende kleine metaverses. Het idee van een virtueel verbonden universum waarin alle toepassingen met elkaar verbonden zijn bestaat ook nog niet en dit kan ook nog even duren. Ook is er nog veel onduidelijk over ethische kwesties en hoe de metaverse in contrast zal staan met de echte wereld en wie daar welke ‘online’ wetten zal kunnen opstellen en controleren.
Onze conclusie: het lijkt er wel op dat we komende jaren nog veel met de term metaverse geconfronteerd zullen worden. Maar of we in 2025 naar een virtueel feest gaan samen met vrienden die aan de andere kant van de wereld wonen is nog twijfelachtig. In de tussentijd kijken we met een nieuwsgierige blik toe hoe verschillende bedrijven hun versie van de metaverse gaan invullen en of het voor ons duidelijker zal worden hoe de metaverse er nu werkelijk zal uitzien!