Hoe wint Pinterest terug aan belang en wat zijn de mogelijkheden van een online Pinterest strategie voor bedrijven?
Basics
Met meer dan 200 miljoen maandelijkse gebruikers is Pinterest één van de snelst groeiende social network sites ter wereld. Pinterest is een social network platform dat functioneert als digitaal prikbord. Als gebruiker kan je afbeeldingen “pinnen” en vervolgens opslaan als borden. In de creatieve sector wordt Pinterest vaak gebruikt om inspirerende beelden te verzamelen en moodboards te maken. In deze blogpost zoeken we uit hoe Pinterest van belang kan zijn voor bedrijven en wat TeamMonday voor jouw bedrijf kan betekenen.
Waarom Pinterest?
Omdat voor veel bedrijven Pinterest nog onverkend terrein is, is het belangrijk om van in het begin duidelijk te bepalen voor welke doeleinden je Pinterest gaat inzetten. Zorg ervoor dat het mee deel uitmaakt van je marketing- en contentstrategie. Bij Pinterest draait het allemaal om beelden. Het platform is daarom vooral geschikt voor bedrijven die visueel iets willen vertellen. Voor creatieve bedrijven kan dit bv. een bord met verschillende typografische stijlen zijn of een bord met allerlei kleurpaletten.
Profiel
Het is van groot belang dat je er als organisatie voor zorgt dat je profiel compleet is, zoals dat bv. voor LinkedIn ook belangrijk is. Aangezien je deze blog aan het lezen bent gaan wij er vanuit dat je Pinterest voor business doeleinden gebruikt en dus een business account aanmaakt (indien dit niet het geval is, zet die Netflix serie maar weer op dan.). Zorg ervoor dat je accountnaam duidelijk is en dat het logo van je organisatie visueel goed zichtbaar is door het als profielfoto (van minimum 600x600px) te plaatsen. Ook een verrassende bio die de aandacht trekt van de bezoeker is zeker aan te raden.
Voordelen van een business profiel
Eén van de voordelen van een business account zijn “uitgebreide pins” ook wel “rich pins” genoemd. Ze geven meer context over een idee. Ze laten extra informatie zien, direct bij de pin zelf. De “rich pins” worden onderverdeeld in 4 soorten: product, app, artikel en recept. Ook kan je je pins sponsoren. Dit kan zowel voor statische beelden als voor video’s. De maximum lengte van een Pinterest video is 30 minuten, maar om de aandacht van de kijker niet te verliezen is de ideale lengte van zo’n video tussen de 15 en de 30 seconden, met uitzondering van “how-to” video’s. Maar wat ben je met de eerder vernoemde voordelen als je je advertenties niet tot aan de juiste doelgroep kan brengen? Juist, niets! Daarom kan je ook op verschillende manieren targeten op Pinterest. Targeting op interesse, targeting op trefwoorden en doelgroeptargeting.
Traffic
Ook zorg je er best voor dat je Pinterestborden traffic genereren. Hier hou je best rekening met 4 volgende factoren.
– De naam van het bord: denk aan zoekwoorden die jij zou gebruiken om tot dat soort afbeeldingen te komen en gebruik deze, of een combinatie ervan.
– De beschrijving van het bord: beschrijf wat bezoekers in dit bord kunnen terugvinden.
– Categorieën: kies de categorie die het dichtst bij je Pinterestbord aanleunt.
– Uitgelichte afbeelding: elk bord heeft een afbeelding die wordt uitgelicht op je profiel. kies hiervoor de pin die je bord het best samenvat.
Zorg ervoor dat je content creëert die traffic genereert. Kleurrijke pins kunnen daarbij helpen want deze worden tot 3,25 keer meer opgeslagen dan pins met eenndezelfde kleur. CODE ROOD!! Pins met een overwegend rode kleur worden tot 2 keer zo vaak opgeslagen dan blauwe pins. Zorg er ook voor dat je afbeeldingen verticaal (portret) zijn. Lichte pins scoren ook beter dan donkere pins en pins met een dynamische achtergrond worden 2 tot 4 keer meer opgeslagen.
Wat men in veel gevallen niet weet is dat Pinterest ook een dashboard heeft waar je analytics kan raadplegen zodat je je profiel kan verbeteren. Hier kan je het gedrag van je bezoekers gaan analyseren en kan je zien welke je top pins zijn. Timing en consistentie zijn van groot belang wanneer je gaat pinnen. Zorg ervoor dat je 10 à 20 minuten per dag content upload of bestaande content opslaat. Een goeie tip is om de app te downloaden, hierdoor kan je bv. ook op de trein pinnen.
Pinnen is dus de boodschap! Hoe meer pins je opslaat en deelt, hoe meer relevante content Pinterest laat zien en hoe beter je profiel zichtbaar zal zijn. Want gezien worden is waar het om draait, toch?
Samengevat: wat zijn de voordelen?
– Meer zichtbaarheid voor je producten: Pinterest blijft ook een zoekmachine.
– Extra traffic naar je website: je kan op Pinterest en in je pins rechtstreeks linken naar je website.
– Meer verkoop: omdat je makkelijk kan linken op Pinterest kunnen gebruikers sneller overgaan tot iets kopen.
– Veel betrokkenheid bij je gebruikers: Pinterest draait niet om volgers die meestal passief zijn, maar om pinners die proactief naar info opzoek zijn.
Veel pinplezier!
Heb je nog vragen over het nut van Pinterest voor jouw bedrijf? Neem contact op met TeamMonday!