Als je zelf je content creëert en post, dan weet je vast wel dat dit veel tijd in beslag kan nemen. Je moet voortdurend content bedenken die interessant of entertainend zou kunnen zijn voor jouw doelgroep. Daarnaast moet je ook nog eens de analytics van jouw content onderzoeken. Behaal je jouw doelstellingen? Genereren jouw posts genoeg engagement? Als dit jou bekend in de oren klinkt, is het misschien tijd om eens een kijkje te nemen naar automatisering van sociale media.
Bij de automatisering van sociale media wordt een tool gebruikt om content te uploaden en deze van tevoren in te plannen. In plaats van meerdere keren per dag tijd vrij te maken voor het schrijven en plaatsen van realtime content, plaatst deze tool het automatisch op jouw socialemediakanalen.
Automatisering is echter geen alternatief voor realtime engagement. Het is nog steeds jouw verantwoordelijkheid om te controleren wat jouw volgers zeggen, om te reageren op hun opmerkingen en om deel te nemen aan conversaties.
De voor- en nadelen
Ben je nog een beetje sceptisch over het automatiseren van jouw socialemediakanalen? Hieronder hebben we enkele voor- en nadelen opgelijst die je op weg kunnen helpen bij het maken van jouw beslissing.
Voordelen
- Tijdsbesparing
Dit is meteen het eerste, maar ook het grootste voordeel van de automatisering van jouw socialemediakanalen. In plaats van urenlang content te creëren en deze zelf op sociale media te plaatsen, kan je gebruik maken van een automatiseringstool om dit voor jou te doen. - Meer controle
Met automatiseringstools kun je bepalen welk soort inhoud wordt gedeeld, wanneer en hoe vaak. Je kan ook je content verspreiden op meerdere platformen voor meer zichtbaarheid. Hiermee krijg je een duidelijk overzicht van jouw posts en kan je beter de controle bewaren. - Consistentie
Zoals je misschien wel al eens vaker gehoord hebt, geldt ook hier; “consistency is key”. Jouw publiek moet een idee hebben van wanneer het nieuwe content kan verwachten.
Nadelen
- Geen realtime content
Het grootste nadeel van automatisering van sociale media is het risico om niet meer relevant of actueel te zijn. Zorg er dus voor dat je goed de nieuwste trends en ontwikkelingen opvolgt. Het zou jammer zijn moest je iets posten dat op dat moment ongepast zou zijn. - Kleine foutjes maken
Wanneer je jouw posts al ruim op voorhand gepland hebt, kan het wel eens voorvallen dat je ze vergeet te controleren. Zo zijn dt-foutjes of andere taalfouten snel gemaakt. Wees er dus zeker van dat wanneer je je posts plant, al de fouten eruit zijn gehaald. Of laat het nog eens door jouw collega nalezen voor een extra controle. - Minder persoonlijk
Hoewel het automatiseren van jouw socialemediakanalen voordelen heeft, mag je het niet de interactie met jouw klanten laten vervangen. Met hen een conversatie aangaan is iets wat je zelf nog voor jouw rekening moet nemen.
Jouw automatiseringsstrategie
Voordat je kan beginnen met het automatiseren van jouw sociale media, is het belangrijk om eerst een doordachte strategie uit te werken aan de hand van de volgende stappen.
Stap 1: bepaal wat je gaat automatiseren
Wanneer jouw sociale media draait om realtime content, is het niet slim om alles ineens te automatiseren. Je kunt bijvoorbeeld wel nog steeds in realtime posten op platformen zoals Instagram, maar je kunt ook een geautomatiseerde campagne opstellen die wekelijks evergreen content plaatst om te voorkomen dat je account stilstaat wanneer je niet aan een project werkt.
Stap 2: bekijk de verschillende opties
Nadat je hebt besloten wat je precies wilt automatiseren, kun je de verschillende automatiseringstools afwegen. Bekijk welk tool, welke diensten en welke prijzen aanbiedt om zo de ideale optie voor jouw strategie en budget te kiezen.
Stap 3: onderzoek de analytics van jouw posts
Bij automatisering van social media is het handig om consistentie in jouw voordeel te gebruiken. Maar als je consistent op de verkeerde momenten post, loop je belangrijke voordelen mis. Om te bepalen wat het juiste moment is om jouw content te posten, kijk je best even naar de analytics van voorgaande posts. Zo weet je precies op welke momenten je het meeste engagement krijgt.
Stap 4: bepaal welke formats het meeste engagement genereren
Elk socialemediakanaal is anders. Het is dan ook essentieel om aandacht te besteden aan de verschillende soorten formats die het meest effectief zijn op deze kanalen. Video’s kunnen bijvoorbeeld meer engagement genereren op Facebook dan op Instagram, of Stories zijn effectiever op Instagram dan op Facebook. Het is belangrijk om hier meer inzicht in te krijgen om zo met de automatiseringstool het meeste uit de betrokkenheid te halen.
Stap 5: creëer jouw content en een contentkalender
Nadat je jouw content hebt gecreëerd, wil je deze gelijkmatig verspreiden over jouw contentkalender. Aangezien verschillende contentformaten beter werken op verschillende platformen, is het handig om een kalender per platform op te stellen. Hierna kan je de geplande content gaan ingeven in de automatiseringstool.
Stap 6: herhaal maandelijks
Zorg ervoor dat je jouw socialemediacontent niet langer dan een maand van tevoren inplant. Zo vermijd je het plaatsen van verouderde of irrelevante posts.
Hulp nodig bij het creëren van leuke content die aansluit bij jouw merk en interessant is voor jouw doelgroep? Wij als communicatiebureau helpen jou hier graag mee verder. Klik hier om meer te weten te komen over onze content marketingdiensten.