Facebook is één van de populairste socialemediaplatformen om als bedrijf op aanwezig te zijn. Echter beschikken veel bedrijven enkel over een eigen Facebook-pagina. Maar waarom maak je niet eens een Facebook-groep aan?
Het verschil tussen een pagina en een groep
Er is een duidelijk verschil tussen een Facebook-pagina en -groep. Facebook-pagina’s hebben hetzelfde doel als een persoonlijk profiel, namelijk je identiteit weerspiegelen. Je geeft er praktische informatie over jouw bedrijf en zakelijke updates, die voor iedereen zichtbaar zijn. Hiernaast heb je ook de mogelijkheid om je te verdiepen in de analytics ervan. Welke posts scoren goed en welke minder?
Facebook-groepen daarentegen zijn een plek voor jouw klanten om samen de passie voor jouw merk te delen. Het is een plaats voor discussie en om informatie te delen. Het grootste voordeel is dan ook dat het geen éénrichtingscommunicatie is zoals op een pagina. Facebook-groepen zijn dus een geweldige plaats voor conversaties en het creëren van een community. Je kan zelf een groep aanmaken, maar ook jouw fans/klanten kunnen dit doen. Je kunt ervoor kiezen om groepen openbaar, privé of geheim te maken.
Voordelen van groepen
- Je bouwt waardevolle relaties op met klanten
Het is niet langer een geheim dat klanten loyaal zijn aan bedrijven die er alles aan doen om hen te helpen. Door jouw fans uit te nodigen om deel uit te maken van een community en regelmatig contact met hen te hebben, laat je zien dat je om hen geeft en verhoog je de klantloyaliteit. - Je verhoogt je organisch bereik
Het algoritme van Facebook is ontworpen om prioriteit te geven aan inhoud van Facebook-groepen met een hoge interactie. Dit betekent dat hoe meer jij en je groep posten, commenten en liken, hoe hoger je in het nieuwsoverzicht zal komen te staan. - Je krijgt directe customer feedback
De leden van jouw Facebook-groep zullen voornamelijk uit fans van jouw bedrijf bestaan. Door met hen een conversatie aan te gaan, zal je waardevolle feedback genereren die je dan kunt toepassen op je producten en diensten.
Waarvoor gebruik je Facebook-groepen?
Een plek om inzichten te krijgen
Net zoals de analytics van je Facebook-pagina, kan je ook de analytics van je Facebook-groep bekijken. Je krijgt informatie over lidmaatschappen, groei en betrokkenheid van de groep wat je waardevolle inzichten biedt. Vanwaar komen jouw fans? Hoeveel actieve leden telt jouw groep? Op welk moment kan je het beste iets posten?
Meer klantenondersteuning te bieden
Wanneer een klant om hulp vraagt, kan je het ook direct bieden. En daarnaast is het antwoord ook voor de rest van de groep zichtbaar, moesten zij ook met die bepaalde vraag zitten. Een echte win-winsituatie!
Een forum voor feedback
Als laatste is een Facebook-groep zoals eerder vermeld ook een handige tool om snelle feedback te krijgen wanneer je aanpassingen wilt doorvoeren aan je product of aanbod. Je kan direct naar de mening van jouw klanten vragen.
Zo maak je een Facebook-groep aan
Stap 1: log in op je Facebook-pagina
Nadat je bent ingelogd op je bedrijfspagina klik je op ‘Toevoegen’ (het plus-icoontje rechtsboven) en kies je voor ‘Groep’.
Stap 2: geef je groep een naam
Zorg er in deze stap voor dat je een naam kiest die het beste weerspiegelt wat het doel van de groep is.
Stap 3: bepaal de privacy-instelling
Je kan ervoor kiezen om je groep openbaar of privé te maken. Als je de groep openbaar maakt kan iedereen zien wie de leden zijn en wat zij in de groep plaatsen. Als je voor privé kiest kunnen enkel de leden zien wie er lid is en wat er in de groep geplaatst wordt.
Stap 4: nodig personen uit
Je kan zowel namen van Facebook-gebruikers ingeven als e-mailadressen. Facebook-gebruikers zullen eerder lid willen worden van een groep als de groep al over een aantal leden beschikt. Nodig dus zeker eerst wat vrienden en kennissen uit om het aantal leden omhoog te brengen. Ook kan je al bestaande klantgegevens gebruiken zoals bijvoorbeeld je nieuwsbriefabonnees.
Tips voor het optimaliseren van jouw Facebook-groep
Een Facebook-groep aanmaken is niet moeilijk, maar zorg er ook voor dat je deze goed onderhoudt. We geven je hieronder enkele tips mee om het maximale uit je groep te halen.
- Maak het gedetailleerd
Wanneer je je groep hebt aangemaakt, is het belangrijk om details toe te voegen. Dit zal helpen de toon en het doel van je groep te bepalen. De volgende elementen moeten vast en zeker aanwezig zijn in jouw groep:- omslagfoto;
- beschrijving;
- tags;
- (eventueel) locatie.
- Gebruik polls voor feedback
Polls zijn een geweldige tool om feedback te vragen aan jouw klanten. Hiermee kan je te weten komen wat ze minder of juist goed vinden aan jouw producten en services. Maar je kan hen bijvoorbeeld ook om suggesties vragen. - Post regelmatig
Wanneer jouw groep begint te groeien, zullen jouw klanten zelf discussies met elkaar aangaan. In plaats van jezelf op de achtergrond te houden en alles te observeren, is het belangrijk dat jij ook deelneemt aan de discussie. - Creëer exclusieve content
Post in je groep content die je niet op je andere accounts post. Dit creëert een gevoel van exclusiviteit en zal de waarde van je groep een enorme boost geven. - Onderneem actie indien nodig
Meestal zijn je groepsleden vriendelijk en fan van je bedrijf. Maar soms valt het ook wel eens voor dat er personen met foute bedoelingen lid worden. Wanneer je merkt dat de groepssfeer de negatieve kant uitgaat, onderneem dan actie. Een goede tip is om de groepsregels in de beschrijving te vermelden. Zo weten de leden precies wat ze wel en niet mogen doen.
Hulp nodig met het uitwerken van je Facebook-strategie? Communicatiebureau TeamTuesday helpt je hier graag mee verder! Aarzel dus zeker niet om met ons contact op te nemen.