2020 en 2021, de jaren van vele onzekerheden en angst. We maken ons zorgen, niet enkel over de pandemie, maar ook over de maatschappelijke problemen die zich voordoen in de wereld. De consument verwacht bovendien vaak meer van bedrijven dan van de overheid om deze problemen op te lossen. Merken die een ‘purpose’ hebben zullen het vertrouwen van, en de emotionele connectie met de consument winnen. Net daarom is het vandaag de dag meer dan belangrijk om als bedrijf hierop te focussen.
Draag je steentje bij
In 2021 zullen klantverwachtingen verder reiken dan een goede service en gebruiksgemak. Geen enkele dag gaat voorbij zonder iets te horen over klimaatverandering en de gevolgen ervan. Daarnaast gaat de jongere generatie ervan uit dat je zelf vanuit een sociaal of ecologisch standpunt naar je merk kijkt. De consument wil overtuigd worden door merken dat zij hun steentje bijdragen en echt iets betekenen in de maatschappij. Veel ondernemingen zullen daarom op twee heersende klantverwachtingen inspelen:
- Dromen van de consument
Elke consument heeft een verschillend idee over hoe het leven eruit zou moeten zien. Ze hebben elk hun eigen hoop, dromen en ambities. Daarom volstaat het als merk niet om enkel naar de customer journey te kijken, ook de life journey is van groot belang. Je moet kijken naar de struikelblokken van je klanten die het waarmaken van hun dromen verstoren. Hoe neem je deze weg? Hoe word je hun levenspartner? - De uitdagingen van de wereld
Hiernaast maken ook meer en meer mensen zich zorgen over het klimaat en bijhorende impact op de wereld. Het is net daarom dat zij kiezen voor merken die hier hun steentje aan bijdragen en een verschil maken. Als ideaal merk bied je waarde aan de maatschappij op een manier waarop je ook inspeelt op de dromen van de consument. Zo win je hun vertrouwen en betrokkenheid en kan je een waardevolle relatie met hen opbouwen.
Purpose-driven marketing
Purpose-driven marketing creëert een band met jouw publiek op basis van gedeelde interesses en doelen. Het draait om waarom je het doet in plaats van wat je doet. Door transparant te zijn over jouw belangen en doelen als merk, kun je echte waarde creëren voor jouw klant. Deze verwacht namelijk van een merk dat het zich richt op inclusieve marketing die een oprechte, toegankelijke en authentieke toon weerspiegelt. De vaakst voorkomende uitgangspunten van purpose-driven marketing zijn corporate social responsibility en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Het Golden Circle-model van Simon Sinek
Een duidelijk doel hebben geeft je organisatie een ziel. Het vertelt klanten welke problemen je oplost, waarom je merk bestaat en wat je wil zijn. Om deze purpose voor je merk te formuleren, kan je gebruik maken van het Golden Circle-model van Simon Sinek.
Simon Sinek is een vastberaden optimist die gelooft in een mooie toekomst en ons vermogen om die samen op te bouwen. Simon’s doel is mensen te inspireren om te doen wat hen inspireert, zodat we samen onze wereld ten goede kunnen veranderen.
Het Golden Circle-model helpt merken om anderen te inspireren en zich succesvol te onderscheiden van de concurrentie. De wetenschap achter deze theorie is dat consumenten het meest positief reageren wanneer boodschappen communiceren met die delen van hun hersenen die emoties, gedrag en besluitvorming beïnvloeden.
Om je merk zo goed mogelijk te kunnen profileren als een inspirerend merk, werk je jezelf van de binnenkant van de cirkel naar de buitenkant toe. Je begint eerst door jezelf de vraag te stellen waarom je merk juist bestaat. Welke meerwaarde lever je aan de maatschappij en de consument? De ‘waarom’ is het eerste en belangrijkste aspect omdat het een groot effect heeft op het gedrag en gevoelens van de consument.
Daarna stel je jezelf de vraag hoe je jouw merk gaat profileren en promoten. Hoe onderscheidt jouw merk zich van de concurrentie? Dit is hetgene wat jouw merk differentieert van de concurrentie, ook wel je USP (Unique Selling Proposition) genoemd. Als laatste ga je formuleren wat jouw merk is. Dat is zeer simpel welke producten of diensten je bedrijf aanbiedt.
Voordelen op een rijtje
Het integreren van purpose-driven marketing in je bedrijfsstrategie biedt vele voordelen. Wij zetten ze voor jou even op een rijtje:
- Emotionele connectie
Als merk een purpose hebben, zorgt ervoor dat je niet enkel het hoofd van de consument wint, maar ook het hart. Je wint namelijk hun vertrouwen en je toont dat je echt iets wilt betekenen voor de maatschappij. - Verhoogde merkloyaliteit
Je wint niet enkel het hart van de consument, maar ook hun enthousiasme. Ze worden als het ware fans van je merk die je steunen in wat je doet. Wat er dan weer op zijn beurt voor zorgt dat ze loyaal blijven aan jouw bedrijf. - Originaliteit
Hiernaast is het ook moeilijk voor je concurrenten om jouw purpose te kopiëren. Je wordt echt gezien als een origineel merk dat anders is dan de anderen. Wat dus een zekere meerwaarde is in de zee van concurrenten. - Duurzaamheid
Als laatste zorgt het hebben van een purpose er ook voor dat je voor een langere tijd er de vruchten van zal plukken. Je hebt namelijk de loyaliteit en vertrouwen van de klant, én je onderscheidt jezelf tussen de massa.
Wij helpen je graag!
Een straffe visual? Een meeslepende video? Echt aangrijpende purpose-driven content? Wij als communicatiebureau creëren aantrekkelijke sociale media content die aansluit bij jouw merk, huisstijl en doelgroep.
Hebben we jouw interesse gewekt? Klik dan hier om meer te weten te komen over onze online marketing diensten.