Social media trends in 2021
We hebben afscheid genomen van een uitzonderlijk 2020. De pandemie die ons allen in de ban hield en houdt, heeft een onmiskenbare impact gehad op elk bedrijf. Ook op vlak van communicatie, social media en online marketing.
Als er iets is wat het voorbije jaar ons duidelijk maakte, dan is het wel dat mensen elkaar blijven opzoeken. En als dat niet in real life kan, dan gebeurt het wel online. Platforms als Zoom, Teams, Skype maar ook Facebook en Instagram waren populairder dan ooit. De jongere generatie stortte zich massaal op TikTok. Het doel: met elkaar in contact blijven, op welke manier dan ook. Bovendien maakten de verschillende sociale mediaplatforms het thuiszitten tijdens een ‘lockdown’ stukken leuker. Iets wat natuurlijk enorm veel mogelijkheden voor bedrijven en marketeers met zich meebracht. De tijd die we online besteedden was nog nooit zo lang en zelden werden er zoveel online aankopen gedaan.
Nu we 2020 éindelijk konden afsluiten, bespreken we in deze blog de trends die 2021 op vlak van online marketing en sociale media met zich meebrengt.
Trend 1 | Vluchtige content blijft aan populariteit winnen
Onder vluchtige content verstaan we berichten die slechts gedurende een korte tijd zichtbaar zijn en nadien weer verdwijnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Instagram Stories. De aandachtsspanne van de consument is kort en dat heeft ook de manier waarop content geconsumeerd wordt veranderd. Dat is ook de reden waarom formats als ‘Stories’ populairder zijn dan ooit. Ze zijn kort, interactief en verslavend in die zin dat mensen uren kunnen scrollen van de ene story naar de andere. We voorspellen dan ook dat het aantal stories en actieve gebruikers van Instagram Stories ook in 2021 zal blijven toenemen. Een opportuniteit voor merken en bedrijven die deze trend omarmen.
Volgens een rapport van Hootsuite heeft reeds 64% van de marketeers de voorbije jaren ‘Instagram Stories’ aan de online strategie toegevoegd. Bovendien zullen bedrijven die minstens 1 keer per 4 dagen een story op Instagram uploaden aan populariteit winnen.
Trend 2 | Toenemende advertentiebudgetten op de meest populaire sociale platforms
Meer dan de helft (61%) van alle merken en bedrijven is in het nieuwe jaar van plan om hun budgetten op Instagram te verhogen. Bijna de helft is van plan om hetzelfde te doen op Facebook, YouTube en LinkedIn. TikTok blijkt, ondanks de hype, onveranderd qua budgetinvestering.
Dit is in lijn met waar de groei in het aantal gebruikers het voorbije jaar het opmerkelijkst was en zal blijven. Instagram kende als platform het grootste aantal nieuwe gebruikers tussen juli en september in 2020. En het advertentiebereik van Instagram groeide in het laatste kwartaal van 2020 met 7,1% wat bijna driemaal zoveel is als de groei van 2,2% op Facebook.
Trend 3 | Toenemende online aankopen ook bij baby boom generatie op sociale media
Uit digitale data van de internetgebruikers tussen 55 en 64 jaar, blijkt dat 70% het voorbije jaar een online aankoop heeft gedaan en dat 37% van plan is om dit ook te blijven doen na de pandemie. Deze generatie van baby boomers is vooral actief op Facebook. In 2021 zal het dus nog belangrijker zijn om deze doelgroep niet over het hoofd te zien. Belangrijk daarbij is om segmentatietechnieken te combineren met een doordachte boodschap. Zo wordt het stijgende technologische enthousiasme van deze leeftijdsgroep zeker niet vergeten.
Bij het samenstellen van een ‘audience’ om deze generatie te bereiken is het echter niet voldoende om enkel de leeftijd als criterium te nemen. Dit omdat niet alle baby boomers relevant zullen zijn voor een bepaald merk of bedrijf. Het combineren van passies en hobby’s en interesses samen met de leeftijd is de juiste go-to-strategie.
Last but not least, reviews. De generatie van baby boomers wordt in de beslissingsprocedure, meer dan eender welke andere doelgroep beïnvloed door reviews, recensies en ratings die ze over het product, merk of bedrijf terugvinden. Wellicht relevant om deze sociale media trend ook in 2021 te integreren in je boodschap en beeld.
Trend 4 | Videocontent zal blijven domineren
De meest engagerende vorm van content is video en deze trend zal zich ook in 2021 verderzetten. Of het nu gaat over korte video’s op Instagram Stories of TikTok of lange content op Facebook, Instagram TV en YouTube, video’s blijven onmisbaar in de communicatiemix.
Volgens een studie van Cisco wordt zelfs verwacht dat in 2024, 82% van alle content online bewegend zal zijn of bewegend beeldmateriaal zal bevatten. Een trend die we nu al zien terugkomen in de toename van betalende advertenties in de Instagram Stories.
Trend 5 | Influencer marketing blijft aanwezig
Hoewel influencer marketing geen nieuwe trend is, lijkt het er wel één te zijn die nog een tijd zal standhouden. Sociale mediakanalen blijven gedomineerd worden door influencers die vaak veel geld krijgen om merken en bedrijven te promoten. Dit zien we ook terug in de toename van marketing spend aan influencer marketing. Bovendien is het investeren in influencers vaak een stuk goedkoper dan betalende advertentiecampagnes en zijn de resultaten bovengemiddeld goed.
Daarnaast kunnen influencers ook helpen om naast nieuwe leads een veelheid aan andere marketingdoelen te behalen. We zien wel dat bedrijven specifieker worden in de influencers waaraan ze hun naam verbinden en dat vooral relevantie binnen een bepaalde niche centraal staat. Een trend die we nog meer verwachten te zien is dat bedrijven en marketeers ook in het nieuwe jaar vaker zullen kiezen voor verschillende kleinere en relevante influencers dan voor één beroemde influencer.
Trend 6 | Toename in sociale kanalen als klantenservice platform
De tijd dat sociale mediakanalen enkel dienden om met elkaar te connecten en foto’s en video’s te delen, is voorbij. Sociale mediakanalen zijn volwaardige platforms geworden waar mensen producten ontdekken, kopen en vaak ook een klantenservice verwachten. Deze overgang was langzaam, maar meer dan ooit merken bedrijven en merken dat consumenten hen benaderen via de sociale mediakanalen met vragen. Daarom is het van groot belang ook in het nieuwe jaar de klantenservice via sociale mediakanalen op punt te stellen.
Trend 7 | Personalisatie op advertentieniveau
Personalisatie is een trend die zich op consumentenniveau al meerdere jaren manifesteert. Toch is het een vrij recente trend wanneer deze toegepast wordt op sociale media. De mogelijkheden om sociale mediaboodschappen zo goed mogelijk af te stemmen op zoveel mogelijk verschillende en specifieke doelgroepen zullen in 2021 dan ook meer dan ooit benut worden. Dit is een trend waar de sociale media platforms zelf in meegaan door steeds meer geavanceerde advertentiemogelijkheden aan te bieden zodat het juiste bericht de juiste gebruiker op het juiste moment bereikt.
Dit zijn enkele van de vele trends die het sociale medialandschap in 2021 en wellicht nadien zullen blijven beïnvloeden. Hoe beter je er als bedrijf, merk of marketeer in slaagt om deze in je voordeel uit te spelen, hoe groter je voorsprong op je concurrenten zal zijn. Sociale media platforms zijn een dynamische en zeer competitieve plek waarbij het key is om goed te presteren en je strategie en boodschap op punt te hebben.
Dus ook in het nieuwe jaar, zorg dat je bijblijft met nieuwe trends en ontwikkelingen.