Meten is weten: conversies, advertentiebudget en resultaatsgebonden werken
De tijd waarin we social media gebruikten om enkel organisch in te zetten op awareness en interesse is deels voorbij. Dit heeft voornamelijk te maken met de dalende organische bereikcijfers maar ook de toenemende wens om een directe (financiële) impact te kunnen realiseren en ervaren. Social media, betalende campagnes en retargeting zijn dan ook perfect om in te zetten als conversiemedia en om conversies te boosten. Social selling is bovendien booming business en er komen steeds meer mogelijkheden om conversies binnen te halen vanuit sociale mediakanalen.
Strategische planning
Als content communicatiebureau met een sterke online focus, zetten we daarom in op meerdere belangrijke aspecten die altijd steunen op of gestuurd zijn door een overkoepelende strategie. Het opzetten van een onderbouwde social media – en contentstrategie en het maken van een tijdige en efficiënte content planning liggen aan de basis van online successen. Daarnaast zijn meten, nagaan of doelen en KPI’s worden behaald en het evalueren van de return één van de voornaamste succesfactoren van een impactvol online verhaal. Want zoals met alles, METEN IS WETEN!
Social media doelen en KPI’s
Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat je met social media 3 doelen kunt behalen.
- Branding. Branding komt neer op het veroveren van een top of mind-positie bij je gewenste doelgroep. Het doel hierbij is bijna altijd om zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep te bereiken. Branded content inzetten die steunt op storytelling is hiervoor de ideale go-to-strategy. De KPI’s bij branding zijn dan ook niet verwonderlijk “bereik” en “vertoningen”.
- Engagement. Waar bereik enkel tot (tijdelijke) sympathie leidt, gaat engagement iets verder. De ambitie is hier dan ook om een blijvend plekje in het hart van jouw doelgroep te veroveren. De KPI is hier “engagement rate” of “IPM, Interactions Per Mille”.
- Conversie. Conversies zijn waar dit artikel in de essentie over gaat. Het is leuk om zichtbaar te zijn en om sympathie te krijgen maar dat brengt (vaak) geen directe return. Bij conversie draait alles om clicks naar een (meestal) webomgeving waar de uiteindelijk aankoop, reservering of booking plaatsvindt. De KPI’s zijn “clicks”, “traffic” en “conversies”.
Funnel fun
Deze 3 doelen kan je zien als een zogenaamde “funnel” waarbij branding bovenaan zit, engagement in het midden en conversie (als einddoel) helemaal onderaan. Met branding zorg je ervoor dat je interesse opwekt bij je doelgroep die in een best case scenario engagement realiseert zodat er een uiteindelijke conversie plaatsvindt. Vervolgens kun je via retargeting deze cyclus herhalen totdat er resultaten komen.
ROI en ROAS
Naast de 3 doelen is het ook belangrijk om te gaan kijken naar de ROI, ook wel de Return On Investment van een campagne. Het is niet altijd makkelijk om deze te bepalen en de termijn waarop je deze gaat berekenen speelt daarin ook een grote rol. Hoe dan ook is het belangrijk om de ROI te koppelen aan de doelstellingen van de campagne. ROAS, ook wel de Return On Ad Spend is daarin een heel belangrijke variabele aangezien deze weergeeft hoeveel omzet je genereert in ruil voor elke euro die je uitgeeft. Zoals je al kan raden is het van essentieel belang om deze goed in de gaten te houden.
Bijvoorbeeld, een bedrijf geeft € 1000 euro uit aan een online campagne in 1 maand. In diezelfde maand genereert de campagne een omzet van € 5000. Dan kan je stellen dat de ROAS-verhouding 5 op 1 is, of ook wel 500%. Voor elke euro die dat bedrijf uitgeeft, krijgt het er dus € 5 in de plaats.
Het belang van return on ad spend
ROAS is een essentiële manier om de effectiviteit van campagnes te evalueren en in kaart te brengen of ze bijdragen aan de bottom line van een bedrijf. Op basis hiervan kunnen toekomstige campagnebudgetten, strategieën en de algemene marketingstrategie bepaald en of bijgestuurd worden. Zo kan je als bedrijf een geïnformeerde keuze maken over waar je als bedrijf je adspend investeert en hoe dit budget zoveel mogelijk kan opbrengen.
Wat is een “goede” return?
Wat een goede ROAS is, is onderhevig aan een aantal andere zaken zoals winstmarges, vaste bedrijfskosten en de algemene financiële gezondheid van een bedrijf. Er is geen algemeen correct antwoord, maar vaak wordt een 4:1 ratio als benchmark genomen. In dit scenario krijg je € 4 return voor iedere € 1 die geïnvesteerd werd. Maar wat een winstgevende ROAS is, hangt ook af van bedrijf tot bedrijf. Bedrijven die veel groei nodig hebben om winstgevend te zijn zullen een 10:1 ROAS nodig hebben terwijl anderen voor diezelfde groei slechts 3:1 nodig hebben.
TeamTuesday can help!
Wat kan TeamTuesday nu voor jou betekenen in dit verhaal? Wij geloven in zowel een sterk kwalitatieve als kwantitatieve aanpak. Heel concreet wil dit zeggen dat we iedere fase van de funnel “invullen”. We maken als communicatiebureau, kwalitatieve content die jouw merk en huisstijl weerspiegelt en jouw verhaal vertelt. We zorgen ervoor dat deze content door jouw doelgroep gezien wordt en dat je volgers ook je fans worden. In een volgende fase zetten we social media in om ook directe resultaten voor je bedrijf te genereren. Hier spelen social advertising en social selling de belangrijkste rol en zorgen we voor content die converteert. Dit doen we steeds op maat van jouw bedrijf, jouw bedrijfsdoelen en jouw wensen.
Lees hier meer over onze social advertising diensten.
Voor meer informatie en een vrijblijvende afspraak kan je ons steeds contacteren via het contactformulier