We horen je al denken: “Nieuwsbrieven? Verschrikkelijk! Ik heb er al een heleboel in mijn spambox gezwierd”. Als iedereen er toch zo gek van wordt, hebben ze dan nog wel echt zo’n impact? Integendeel! Het wordt misschien wel eens tijd om e-mailmarketing in jouw marketingstrategie te incorporeren. Met een doordachte strategie kunnen nieuwsbrieven namelijk veel voordelen voor jouw bedrijf opleveren!
Nieuwsbrieven als onderdeel van jouw marketingstrategie
E-mailmarketing is hét kanaal waar je jouw communicatie verder kan personaliseren en, als het goed werkt, relevante content aan jouw publiek kunt afleveren. Een nieuwsbrief is een e-mail die abonnees op de hoogte houdt van jouw producten, promoties en aanbiedingen. Het is een super handige tool om het publiek te informeren en om verkeer te winnen. Over het algemeen hebben ze als doel:
- klanten op de hoogte houden;
- relaties opbouwen met klanten;
- meer bezoekers genereren.
Zo begin je eraan
Bepaal de afzender
Allereerst beslis je welk mailadres je zal gebruiken om je nieuwsbrieven te verzenden. Een eigen e-mailadres zorgt voor een hogere betrouwbaarheid en daarmee dus ook voor meer zekerheid dat jouw e-mail geopend zal worden. Als je ervoor kiest om je naam onder een mail te plaatsen, gebruik dan steeds dezelfde naam. Dit geeft je klanten een vertrouwelijk en persoonlijk gevoel!
Kies een onderwerp
Verstuur enkel content die waardig en relevant is voor jouw publiek om te verzenden. Wanneer je irrelevante content verstuurt, bestaat de kans dat je abonnees zullen afhaken.
Gebruik een tool
Voor het versturen van jouw nieuwsbrieven maak je best gebruik van een online tool zoals MailChimp. Aan de hand van deze tool heb je alle contactgegevens, marketingkanalen en insights op één plaats.
Segmentatie
Eén van de belangrijkste stappen bij het creëren van een nieuwsbrief! Je kan jouw publiek segmenteren op basis van geslacht, locatie, interesses, … Zo ben je er zeker van dat jouw content relevant is en je een hogere CTOR (Click-to-open-rate) hebt.
Bepaal de frequentie
Wanneer je start met het versturen van nieuwsbrieven, bepaal je best ook al de frequentie. Een overload aan nieuwsbrieven naar jouw abonnees kan ervoor zorgen dat ze sneller geneigd zijn om zich te unsubscriben. Zorg ervoor dat momenten waarop je de e-mails verstuurt consistent zijn en leg deze op voorhand vast. Zo weten jouw abonnees wanneer ze een e-mailtje kunnen verwachten en is de kans groter dat ze echt tijd gaan maken om deze te lezen!
DO’S
- Duidelijke call-to-actions
Wanneer een abonnee jouw nieuwsbrief opent, moet hij niet alleen de inhoud waardevol vinden, maar ook onmiddellijk weten welke actie hij moet ondernemen.
- Optimalisatie van de mobiele versie
De meerderheid van de e-mails wordt geopend op mobiele apparaten, zorg er dus voor dat de templates van je nieuwsbrieven goed worden weergegeven op kleinere schermen.
- Gericht publiek aanspreken
Voordat je kunt beginnen met het opstellen van jouw e-mail, moet je kijken naar welk publiek je hem juist wil sturen. Je kan je richten op abonnees op basis van hun demografische gegevens, de fase van de koopcyclus waarin ze zich bevinden, … Wanneer een abonnee een e-mail ontvangt die persoonlijk en doelgericht overkomt, kun je je vaak aan veel voordelen verwachten zoals een hogere ROI en minder afmeldingen voor je nieuwsbrief.
DONT’S
- Vage of misleidende zinnen in de onderwerpregel
Een onderwerpregel maakt of kraakt jouw nieuwsbrief. Als je overdreven veel zinnen in caps en emoticons gebruikt, is de kans groot dat jouw publiek jouw e-mail als spam zal beschouwen. Blijf dus weg van ALL CAPS, emoticons en te veel uitroeptekens. Maak je zin ook niet te lang zodat deze volledig leesbaar is in de preview.
- Slechte lay-out
Te veel afbeeldingen, contrasterende kleuren, of een grote hoeveelheid tekst maakt je nieuwsbrief onaantrekkelijk en overweldigend voor de lezer. Plaats geen overload aan informatie in de e-mail en verdeel je tekst in paragrafen. Gebruik ook enkel de belangrijkste of meest toepasbare foto’s zodat je e-mail hier niet mee overladen wordt.
- Je nieuwsbrief niet testen
Het is belangrijk dat je jouw nieuwsbrief op verschillende e-mails test om er zeker van te zijn dat alle links werken én dat je bericht eruit ziet zoals je voor ogen had. Test de nieuwsbrief ook op meerdere platforms (waaronder mobiel) zodat de lay-out ook daar op en top is.
Er kruipt heel wat tijd, werk en kennis in het schrijven van nieuwsbrieven. Als communicatiebureau bieden wij de dienst e-mailmarketing aan en hebben we hier doorheen de jaren al veel expertise in verworven. Wij willen jou gerust een handje toesteken bij het opstellen van jouw e-mailmarketingstrategie. Je kan ons altijd contacteren voor een vrijblijvende videocall of voor meer informatie.