Dat social media steeds meer invloed krijgt op de restaurantkeuzes van 2020, wisten wij natuurlijk al. Sterke beelden zorgen mee voor een sterk merk.
Het verhaal van je restaurant bereikt veel meer mensen met beelden dan met woorden.
Misset Horeca schreef een uitgebreid artikel over deze invloed van sociale media op de uiteindelijke restaurantkeuze.
Social media bepaalt restaurantkeuze in 2020
De oriëntatie van gasten naar een restaurant is verschoven van reviewplatformen naar eigen sociale netwerken in 75% van de restaurantbezoeken. Dit blijkt uit de Restaurant Monitor 2020.
Ruim 75 procent van restaurantgasten geeft aan dat social media invloed heeft op hun uiteindelijke restaurantkeuze. Ook Google blijkt erg belangrijk, zelfs zo belangrijk dat de zoekmachine vaker wordt gebruikt in de zoektocht naar een restaurant dan alle boekings-, vergelijkings- en deal websites bij elkaar.
Ook reserveert er anno 2020 een record percentage van 59% online, waarbij de gast het liefst rechtstreeks via de kanalen van het restaurant zelf reserveert.
Dit blijkt uit de resultaten van de Restaurant Monitor 2020, welke voor het eerst werd uitgevoerd door BookDinners. De restaurantmarkt in Nederland is de laatste jaren enorm in beweging. De gastenreis verplaatst zich steeds meer naar online, waarbij gasten zich via verschillende online kanalen oriënteren en hun keuze laten afhangen van informatie en presentatie online.
Om deze reden lanceerde BookDinners eind vorig jaar de Nationale Restaurant Monitor. Door middel van een grootschalige enquête werd het huidige online gedrag van meer dan 1000 restaurantbezoekers in kaart gebracht, met de focus op hoe gasten oriënteren en reserveren.
Paul Wiertz van BookDinners: ‘Door de grote hoeveelheid reviews en reviewsites, vertrouwen mensen hun eigen netwerk en restaurantkanalen zelf meer dan reviews van onbekenden op reviewsites. Zo plaatst 25% een foto op hun eigen socials wanneer ze ergens eten en komt dit in de eigen bekende kring naar voren. We adviseren restaurants dus ook om wel aanwezig te zijn op vergelijkingssites, maar er goed over na te denken waar men voor betaald, want het merendeel, 86%, van alle reserveringen komt weer via de eigen kanalen van het restaurant.’
Uitkomsten Restaurant Monitor 75 procent social media beïnvloedt restaurantkeuze 85 procent Facebook 55 procent Instagram 59 procent reserveert online 86 procent reserveert direct bij restaurant 31 procent google helpt met beslissen 30 procent oriënteert op boekingsplatform 10 procent reserveert via boekingsplatform
De belangrijkste conclusie uit de Restaurant Monitor 2020 is dat 75% van de gasten aangeeft dat social media hun uiteindelijke restaurantkeuze beïnvloedt. Daarbij geeft 85% aan dat Facebook het belangrijkste kanaal is, waar Instagram voor 55% van de respondenten van belang is voor het opdoen van inspiratie. Desalniettemin maakt 86% van de gasten hun reservering direct bij het restaurant – zowel via zijn eigen website als telefonisch.
Dit onderstreept het belang van een optimale online vertegenwoordiging van het restaurant. 30% van de gasten geeft namelijk aan wel te orienteren via een van de boekingsplatformen, maar slechts 10% reserveert hier daadwerkelijk een tafel.
Reservering platformen lijken daarom vooral waardevol om de gast juist in aanraking te laten komen met een restaurant, maar de reservering vindt echter plaats op de restaurant website en (in mindere mate) per telefoon.
Ook opvallend is dat 31% van de gasten geeft aan hun uiteindelijke keuze voor een restaurant te maken via Google of Google Maps, door bijvoorbeeld het zoeken op restaurants in de plaats waar zij gaan eten. Google schiet hiermee alle reserverings- en deal websites voorbij; al deze platforms bij elkaar hebben slechts een aandeel van 30% bij het maken van de uiteindelijke keuze.
Online reserveringen naar 59%
Anno 2019 worden 59% van de reserveringen online gemaakt. In 2013 was dit nog slechts 20% en in 2014 37%. Daarbij geeft 90% van de respondenten aan hun tafel op zaterdag al voor donderdag gereserveerd te hebben. Inzichten die van groot belang zijn voor het afstemmen van de marketinginspanningen van een restaurant.
Bron: Misset Horeca
Geschreven door: Nathalie Bluiminck