Subtiel adverteren met Instagram Stories
Je kent het wel, ‘even Instagram Stories checken’ en voor je het weet is er alweer een uur voorbij. Het ritmische getap op je scherm brengt je als het ware in een trance waarin je, zonder dat je het echt goed doorhebt, overspoeld wordt door content en advertenties. Hoe kan je die Instagram Stories nu gebruiken om op een subtiele manier te adverteren en jouw business te laten groeien?
Instagram Stories bieden veel potentieel om als bedrijf of merk jouw doelgroep aan te spreken, in de kijker te staan en jouw business te laten groeien. Wij vertellen jou het geheim van subtiel adverteren met Instagram Stories.
Maak kennis met Instagram Stories
Waar het ene verhaal eindigt en het volgende begint, het balkje bovenaan je newsfeed op Instagram; de Instagram Stories. Hier worden verhalen van de accounts die je volgt in een lange reeks van uitgelichte cirkels geplaatst. Zo’n story of verhaal is een tijdelijke, korte video of foto die na 24 uur weer verdwijnt. Als merk of bedrijf heb je nadien wel de optie om je verhalen te bundelen in een verhalengroep (hoogtepunten). Deze verschijnen in een reeks, boven de instagramposts, op jouw bedrijfsprofiel en blijven zichtbaar. Op deze manier kunnen gebruikers de belangrijkste hoogtepunten bekijken of herbekijken wanneer zij dat willen.
Organische Stories
Een meerwaarde voor je bedrijf aangezien je een groot publiek kunt bereiken en aantrekken. Een niet-betalend verhaal dat je deelt. Met zo’n story kun je bijvoorbeeld je volgers betrekken met een blik achter de schermen, een verhaal vertellen en vooral de gebruikers een bepaald gevoel geven of laten ervaren. De opties van deze stories zijn enorm uitgebreid, maar tegelijk ook beperkt aangezien je story slechts 15 seconden mag duren. Daarom is het belangrijk om op voorhand even na te denken over de inhoud en het doel van jouw story en hoe deze binnen jouw bedrijfsverhaal een meerwaarde kan bieden. Als je graag meer over het gedrag van jouw doelgroep wil verkrijgen, kun je onder andere een poll aanmaken. Hierin stel je de gebruiker een vraag die aanstuurt om één van de twee opgegeven opties aan te duiden. Op basis van deze keuze krijg je informatie die je meer inzicht biedt én waarmee je in de toekomst beter kunt bepalen welke materie jouw doelgroep aanspreekt en op welke manier je deze het best bereikt.
Subtiel adverteren met betalende Stories
Naast het organische luik bestaan er ook ‘betalende stories’. Deze betalende stories staan als het ware met een onzichtbare scheidingswand tussen de organische stories.
Wanneer je als gebruiker verhalen bekijkt, zul je het in eerste instantie niet meteen doorhebben wanneer er een betalende story tussen je stories verschijnt. Ze sluipen bijna onopgemerkt tussen de organische stories, waardoor ze moeilijker van elkaar te onderscheiden zijn. Het enige verschil is dat bij een betalende story, onder de accountnaam, ‘gesponsord’ komt te staan. Daarnaast heb je als bedrijfsaccount op Instagram, ook de optie om een actieknop/call to action (bijvoorbeeld: meer weergeven of shoppen) toe te voegen aan je story.
Deze vorm van subtiel, maar doelgericht adverteren is vooral interessant omdat het de kans biedt om jouw bedrijf of merk op een bescheiden en onopvallende manier in de kijker te plaatsen zonder ‘pushy’ of opdringerig over te komen.
Frequentie
Hoeveel stories zou je moeten maken en delen om je doel te bereiken? Eerst en vooral moet je bekijken wat voor jouw bedrijf of merk haalbaar is. Het is natuurlijk wel mooi meegenomen als je dagelijks iets kan delen met jouw volgers, maar doelloze verhalen posten om toch maar ‘iets’ te kunnen posten, heeft ook geen zin.
Je moet vooral mikken op het behouden van je huidige volgers en het aantrekken van nieuwe volgers. Net daarom kun je op voorhand best nadenken over datgene wat je wil delen en hoe je jouw doelgroep daarmee aanspreekt zonder hun aandacht te verliezen. Te veel of te weinig content posten is beide niet bevorderend voor je cijfers. Zorg er dus voor dat je jouw publiek vaak genoeg weet te triggeren of kan meetrekken in jouw verhaal.
Adverterentiedoelstellingen
Door het schermvullende karakter van deze Instagram Stories, ligt de aandacht van de kijker op dat moment enkel en alleen op jouw boodschap. Bijgevolg is het, zowel bij organische als betalende stories, van enorm belang om met jouw verhaal uit de menigte te springen en de aandacht van de kijker te grijpen en vervolgens ook vast te houden.
Daarnaast is het ook zinvol om te bepalen wat de voornaamste advertentiedoelstelling van jouw story is. Deze doelstelling kies je best op basis van wie je op welke manier hoopt te bereiken of overtuigen.
Advertentiedoelstellingen:
- Bekendheid: je probeert interesse in je bedrijf, een product of een dienst te genereren.
- Overweging: je gaat ervoor zorgen dat mensen over je bedrijf gaan nadenken en op zoek gaan naar meer informatie.
- Conversies: je gaat mensen met interesse in je bedrijf aansporen om je product of dienst te gebruiken of kopen.
Iemand die jouw bedrijf of merk reeds kent en al informatie op je website of sociale media heeft gezocht, zit in de zogenaamde ‘conversiefase’. Je wilt dat deze gebruikers je product of dienst gebruiken of kopen en gaat hen daarom op een doordachte manier moeten aansporen om hen ook daadwerkelijk zo ver te krijgen. Maar hoe doe je dat nu precies?
Advertentie opties voor Instagram Stories
Vertrekkend vanuit je doelstelling, kies je de advertentie optie die het beste aanleunt bij jouw doel, doelgroep en het (online) gedrag. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor foto’s, video’s, illustraties of een carrousel in combinatie met een actie (een poll, quiz, doorverwijzing naar je website/app/productpagina/blog…). Denk daarbij ook na over de inhoud van je story en welke boodschap je de kijker wil meegeven.
Hulp nodig bij het vertellen en/of delen van jouw verhaal? Communicatiebureau TeamTuesday uit Antwerpen staat alvast klaar om jou vooruit te helpen!
Aanvullend is het beslist zinvol om ook onze blogpost ‘Het beste tijdstip om te posten op social media’ te lezen. Zo kan je je verhaal doelgericht delen met de wereld!