Wanneer er verschillende mensen je die nieuwe winkel in de stad aanraden, ga je deze toch eens een bezoekje brengen? Dat is het concept van social proof in een notendop.
Onbewust ben je social proof al vaak tegengekomen. Herken je die melding tijdens het online shoppen, dat er nog 15 andere mensen hetzelfde item aan het bekijken zijn. Dat is een klassiek voorbeeld van social proof bij een webshop.
Algemeen genomen is social proof een psychologisch en sociaal fenomeen, het refereert naar het vertrouwen dat mensen hebben in de feedback en acties van anderen. Social proof bewijst dat voorgaande klanten tevreden waren over de customer journey. Potentiële klanten gaan hun keuze maken aan de hand van de positieve of negatieve feedback die ze te zien krijgen. Voorbeelden van social proof zijn: testimonials, klantbeoordelingen, likes op social media, het delen van content, symbolen van vertrouwen, case studies, aanbevelingen van beroemdheden of influencers en earned media.
‘WE SIMPLY CHOOSE TO FOLLOW THE CROWD’
Social proof bestaat al sinds de komst van reclame, maar het belang, de toegankelijkheid en de effectiviteit van social proof is sterk gestegen sinds de opkomst van social media. Het is een krachtig marketingtool, dat het vertrouwen van de klant verhoogt.
Jammer genoeg is het niet altijd rozengeur en maneschijn, want er bestaan ook veel slechte toepassingen van social proof. Een onzorgvuldige keuze bij de selectie van celebrity endorsers kan voor veel negatieve reacties en te weinig interactie zorgen.
Vandaag de dag is social proof één van de beste tools om het vertrouwen van jouw consumenten te winnen. Consumenten baseren zich op ‘het oordeel van het publiek’ en geloof ons, een beter oordeel over jouw bedrijf bestaat er niet!