Copywriting is een kunst en dus voor velen onder ons een echte uitdaging. Eens je weet wat je wil schrijven, rest je nog de vraag hoe je het gaat schrijven. Je kan dan gewoon je gevoel volgen en hopen dat dat de juiste richting uitgaat, maar je kan je ook vastpinnen op een vaste structuur. Een klassieker die effectief werkt is de PAS-formule. Problem-Agitate-Solve kan een goede basis bieden voor jouw volgende social media post. Hierbij identificeer je eerst het probleem van de lezer en omschrijf je daarna wat er kan gebeuren als het probleem aanwezig blijft. Vervolgens bied je de ideale oplossing aan.
Problem
Om boeiende content te creëren waar lezers echt iets aan hebben, kan je best een probleem aankaarten dat leeft onder je doelgroep. Probeer het probleem zo te omschrijven dat er een meelevend gevoel bij de lezer ontstaat. Hoe beter je dit gevoel kan overbrengen, hoe meer vertrouwen je wint.
Agitate
In deze stap ga je de lezer letterlijk ‘door elkaar schudden’ en leg je het probleem volledig bloot. Je benadrukt alle nadelige effecten die het probleem met zich meebrengt. Je speelt dus echt in op de emoties van je doelgroep en die confrontatie kan voor een pijnlijk moment zorgen. Let dus steeds op dat je zorgvuldig de juiste woorden kiest. Wees direct maar niet onbeleefd.
Solve
In de laatste stap laat je zien dat er licht aan het einde van de tunnel is. Toon aan dat jouw product of dienst dé oplossing voor hun probleem biedt. Laat zien dat er een positieve ommekeer mogelijk is voor elk probleem.
De PAS-formule toegepast
De PAS-formule is ook ideaal om toe te passen op je social media posts. Stel dat je een Spotify playlist wil delen via Facebook. Dan kan je simpelweg zeggen “Volg allemaal onze nieuwe playlist op Spotify om op de hoogte te blijven van alle aankomende hits!” Maar je zou ook kunnen zeggen: “Ben jij het ook beu dat jij nooit kan meepraten over de nieuwste hits? Voel jij je steeds buitengesloten wanneer er weer eens over muziek gepraat wordt? Luister dan naar onze nieuwe Spotify playlist waarin je alle hits van het moment terugvindt!” De klant zal zich meteen aangesproken voelen.
Voordelen van de PAS-formule
De PAS-formule zorgt voor consistentie in je social media posts. Daarnaast is het ook voordeliger voor jou. Als je altijd dezelfde formule toepast, kan je in minder tijd meer inhoud delen. Bovendien hoeft dit niet ten koste van je creativiteit te gaan. Je kan nog steeds je eigen insteek aan de tekst geven.
Helaas, copywriting blijft een vakgebied waarvoor geen magische formule bestaat. Toch biedt de PAS-formule veel mogelijkheden als je niet meteen weet waarheen. Hou dit dus zeker in je achterhoofd bij de opmaak van je volgende social media post! Meer social media tips vind je in onze blogpost over social media in het digitale coronatijdperk.