Instagram onderging doorheen de jaren al heel wat veranderingen, maar één ding is altijd hetzelfde gebleven: het belang van hashtags.
The basics: wat zijn hashtags?
Een hashtag is een combinatie van letters, cijfers en/of emojis voorafgegaan door het #-symbool. Ze worden gebruikt om content te categoriseren en beter vindbaar te maken.
Wanneer je op een hashtag klikt of een hashtag opzoekt, krijg je een pagina te zien met alle posts met deze hashtag.
Waarom zijn hashtags belangrijk?
Hashtags zijn een geweldige manier om je Instagrambereik te vergroten. Ze dienen als filter voor de enorme hoeveelheid content die elke dag op Instagram wordt geplaatst. En hiernaast is het een goed hulpmiddel voor gebruikers om content te vinden die aansluit bij hun interesses.
De verschillende soorten hashtags
Voordat je gebruik gaat maken van hashtags, is het belangrijk om de verschillende hashtags te kennen en te begrijpen.
Community hashtags
Community hashtags verbinden gebruikers met dezelfde interesses. Ze zijn een geweldige manier om de vindbaarheid van je berichten te verbeteren en je community te laten groeien. Instagram maakt hier een onderscheid tussen negen hashtags:
- hashtags over jouw product of dienst, bijvoorbeeld #coffee;
- hashtags voor speciale gebeurtenissen, bijvoorbeeld #dikketruiendag;
- hashtags die jouw niche aangeven, bijvoorbeeld #communicatiebureau;
- hashtags die gelinkt zijn aan een bepaalde dag, bijvoorbeeld #tuesdaytip;
- hashtags met relevante zinnen die gelinkt zijn aan jouw bedrijf, bijvoorbeeld #becreative;
- hashtags voor gemeenschappen in jouw niche, bijvoorbeeld #ikkooplokaal;
- hashtags met locaties, bijvoorbeeld #antwerpenhotspot;
- hashtags met acroniemen, bijvoorbeeld #tbt (throwback thursday);
- hashtags met emojis, bijvoorbeeld #zonsopgang🌇 of gewoon #🌇.
Branded hashtags
Een branded hashtag is een hashtag die uniek is voor jouw bedrijf. Dit kan simpelweg jouw bedrijfsnaam, jouw slogan, de naam van jouw product, … zijn. Zo maken wij bijvoorbeeld gebruik van de hashtag #TeamTuesday.
Pro tip: volg jouw hashtag om zo op de hoogte te blijven van de content die met deze hashtag gedeeld wordt.
Campaign hashtags
Dit type hashtag is vaak maar voor een kortere periode bedoeld, in tegenstelling tot community en branded hashtags. Dit komt doordat ze gelinkt zijn aan een bepaalde campagne die maar tijdelijk loopt, zoals een samenwerking. Campaign hashtags zijn een geweldige manier om veel engagement te genereren op een korte tijdsspanne.
Welke hashtags moet ik gebruiken?
Om de beste hashtags voor jouw bedrijf te vinden, focus je best op trending hashtags die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en doelgroep. Als je niet-gerelateerde hashtags gebruikt, maar wel de meest populaire, dan bereik je waarschijnlijk wel een hele hoop mensen maar niet jouw doelgroep. Hoe aantrekkelijk een groot publiek ook klinkt, als het niet tot jouw doelgroep behoort, ben je er niets mee.
De beste manier om relevante hashtags te vinden is door te kijken welke hashtags jouw publiek en concurrenten al gebruiken. Zo weet je zeker dat ze relevant zijn voor jouw bedrijf en aansluiten bij de interesses van jouw doelgroep.
De hashtag limiet op Instagram
Zoals je na het lezen van deze blogpost al wel ondervonden hebt, zijn hashtags heel belangrijk in jouw Instagramstrategie. Maak er wel even de bedenking bij dat er een limiet staat op hashtags en je er dus echt voor moet zorgen dat je de juiste hashtags uitkiest. Je kunt maximaal 30 hashtags toevoegen in het bijschrift of de opmerkingen van je post. Voor een Instagram Story staat de limiet op maximaal 10 hashtags.
Wat de plaatsing van hashtags betreft, kun je deze toevoegen in het bijschrift of in de eerste reactie van je post. Sommige gebruikers geven de voorkeur aan het toevoegen van hashtags in de eerste comment omdat ze hun volgers niet willen afleiden met een heleboel hashtags in het bijschrift. Maar dat is puur een kwestie van voorkeur.
Tips voor jouw hashtag-strategie
- Bekijk je Instagram Insights
Als je gebruikmaakt van een businessprofiel op Instagram, heb je toegang tot de insights van jouw posts die je waardevolle inzichten kunnen bieden in de effectiviteit van de hashtags die je gebruikt. Je kan namelijk zien hoeveel weergaven je posts hebben gekregen door de hashtags die je gebruikt hebt. - Plaats hashtags in je Stories
Hashtagpagina’s hebben ook een Instagram Story-gedeelte. Wanneer je daarop klikt zie je een verzameling Stories getagd met die hashtag. Je kan echter wel enkel de Stories zien van personen wiens profiel openbaar is. - Gebruik geen irrelevante hashtags
Het kan verleidelijk zijn om gewoon dezelfde lange lijst met hashtags te copy-pasten op elke post, maar je doet dit toch maar beter niet. In de communityrichtlijnen van Instagram staat duidelijk dat je “geen herhalende opmerkingen of inhoud” mag plaatsen. Je moet een betekenisvolle en oprechte interactie onderhouden met jouw volgers. Als je toch dezelfde hashtags gebruikt voor elke post, zal jouw content niet meer zo goed opgenomen worden in het algoritme. - Pas op met banned hashtags
Wanneer ongepaste content gelinkt wordt met een hashtag, kan Instagram die hashtag verbieden. Je kan de hashtag nog wel gebruiken, maar je ziet wanneer je op de hashtagpagina bent enkel nog maar de top posts. De recente posts en de Stories omtrent deze hashtags krijg je niet te zien. Check dus altijd even de hashtags voor je deze gebruikt. Het gebruik van verboden hashtags kan namelijk leiden tot een daling van jouw engagement, aangezien je dus ook minder goed zal opgenomen worden in het algoritme.
Klaar om aan de slag te gaan met hashtags in jouw Instagramstrategie? Communicatiebureau TeamTuesday steekt met plezier een handje toe! Je kan ons contacteren via het contactformulier voor een vrijblijvende videocall of voor meer informatie.